|
Kennisoverdracht
|
SDO omschrijving |
Code |
Kennisoverdracht |
- Vragen beantwoorden,
- zenden en
- adviseren
|
|
Voorbeelden:
- Schriftelijk materiaal (boeken, internetsite, brochures)
- Excursie
In de meeste gevallen is informatieoverdracht een ondersteunend instrument dat ingrijpt op bepaalde determinanten en wordt ingezet naast andere instrumenten.
Er zijn diverse instrumenten die onder de kop kennisoverdracht worden geschaard:
- Massamediale instrumenten (bijvoorbeeld: folders, nieuwsbrieven, artikelen, websites, spotjes op (lokale) radio- en tv-stations, affiches, persberichten, video's en stands bij manifestaties).
- Persoonlijke instrumenten (bijvoorbeeld: informatiebijeenkomsten, lezingen, groepsdiscussies of tweegesprekken).
Informatieoverdracht verhoogt de kennis van de doelgroep (voor het aanleren van vaardigheden zie: training).
Aandachtspunten:
- Zet kennisoverdracht ondersteunend in naast andere instrumenten.
- Kennisoverdracht kan alleen als zelfstandig instrument worden ingezet:
- Als het gewenste gedrag individueel voordelig is, maar de doelgroep dit niet weet.
- Als de doelgroep gemotiveerd is het gewenste gedrag te vertonen en dit gedrag weinig kost (geld, tijd, moeite).
- Als de doelgroep het gewenste gedrag in het verleden heeft vertoond, maar uit gewoonte is teruggevallen in het oude gedrag.
- Als de doelgroep gemotiveerd is, maar niet goed weet hoe het gewenste gedrag uit te voeren.
- In alle gevallen waar nieuw gedrag wordt geoefend is feedback en beloning voor het gewenste gedrag essentieel om te voorkomen dat wordt teruggevallen in het oude gedrag.
Sluiten
|
|