banner overig

 

 

SME zet mensen centraal. Dat doen wij ook in onze programma’s voor scholen, zoals het internationale programma Eco-Schools. Het Eco-Schools programma is gebaseerd op het principe van student-led change: leerlingen staan centraal in de duurzame veranderingen die de school ondergaat. Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit? In dit artikel beschrijven we een voorbeeld van een school in het Eco-Schools programma die wel erg sterk is in dit principe: het Ashram College in Alphen aan den Rijn.

Bij de start van deelname aan Eco-Schools, wordt er binnen de school een Eco-team gevormd. Dit is een groep van leerlingen, docenten en soms ouders, conciërges of schoolbestuur. In het Eco-team van het Ashram College zitten naast leerlingen wel docenten, maar de leerlingen organiseren de meeste activiteiten zelf. De leerlingen van het Eco-team runnen een professionele organisatie vanuit hun Green Office: een eigen ruimte in de school, compleet met vergadertafel, meubels en een oneindige verzameling van planten. De meubels zijn gevonden in kringloopwinkels en op straat, de planten gesponsord door familie en vrienden.

2019 05 20 Een duurzame school dankzij de leerlingen 1

Invulling van de thema’s

Scholen die meedoen aan Eco-Schools kunnen kiezen uit tien thema’s om mee aan de slag te gaan. Het Eco-team van het Ashram College heeft gekozen voor de thema’s afval, voeding en communicatie. Inmiddels hebben ze al een paar mooie acties gerealiseerd. Als eerste hebben ze de papieren en plastic bekertjes in de lerarenkamer vervangen door mokken waar docenten hun koffie en thee uit kunnen drinken. Verder hebben ze een ‘anti-print wedstrijd’ georganiseerd onder docenten, waarin de verschillende docentensecties strijden om wie er het minst print. Deze twee acties hebben ervoor gezorgd dat er aanzienlijk minder afval is op de school. Voor het thema voeding is het team bezig om ervoor te zorgen dat er meer plantaardige en vegetarische opties in de kantine te verkrijgen zijn. Waar er eerst speciaal gevraagd moest worden om een plantaardig belegd broodje, is dit nu al standaard een van de opties in het assortiment van de kantine. Ten slotte zijn ze bezig met het bouwen van een website, waarvoor ze onder andere artikelen op plaatsen om anderen te motiveren en inspireren over het thema duurzaamheid. 

Op jonge leeftijd beginnen met leren

De docenten die het Eco-team begeleiden helpen vooral bij het implementeren van duurzaamheid binnen het onderwijs. Zo mogen leerlingen hun verslag voor maatschappijleer nu schrijven over duurzaamheid en wordt bij techniek niet meer alleen de technische kant van een windmolen belicht, maar ook dat een windmolen zorgt voor duurzame energie. De leerlingen van het Eco-team zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om al op jonge leeftijd iets te leren over duurzaamheid. ‘Op de middelbare school begin je je eigen mening te vormen, maar als jij nooit iets over duurzaamheid geleerd hebt, ligt je focus daar niet op. Wanneer het verwerkt wordt in onderwijs, kun je nog steeds je eigen mening vormen, maar kun je deze beter onderbouwen.’

2019 05 20 Een duurzame school dankzij de leerlingen 2

Hard werken

Het is per school en per Eco-team verschillend hoeveel tijd ze besteden aan Eco-Schools. Maar het Eco-team van het Ashram college pakt het wel erg serieus aan! Zo maken ze voor elke activiteit een projectplan en hebben ze de taken onderverdeeld in portefeuilles. De leerlingen van het Eco-team zijn zo gemotiveerd dat ze al hun vrije uurtjes in Eco-Schools stoppen. Soms besteden ze wel 20 uur in het weekend aan Eco-Schools! En hun inzet loont. Ze krijgen veel media-aandacht voor de activiteiten die ze organiseren. Zo stonden ze onder andere al meerdere keren in het AD.

2019 05 20 Een duurzame school dankzij de leerlingen 3

De toekomst

Het gebouw van de school is oud en er zijn plannen voor een nieuw schoolgebouw. Het Eco-team is betrokken bij de bouwplannen, om ervoor te zorgen dat er bij de bouw ook rekening wordt gehouden met duurzaamheid. Op de vraag of de leerlingen verder nog dromen hebben voor de toekomst kwam een verrassend antwoord: hun uiteindelijke droom is dat de school het Eco-team en de Green Office niet meer nodig heeft. Ze hopen dat de duurzame veranderingen dan opgenomen zijn in het DNA van de school.

Eco-Schools

Wil je meer weten over het Eco-Schools programma? Kijk dan op de website van Eco-Schools. Wil je op jouw school of in jouw gemeente ook aan de slag met Eco-Schools en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!