banner overig

Je huis verwarmen met warmte uit de rioolwaterzuivering. Hoe werkt dat? Is dat vies? En wat ga ik ervan merken in mijn huis? Het zijn logische vragen die bewoners kunnen hebben wanneer ze horen dat dit de mogelijke nieuwe warmtebron kan zijn. Daarom wilde de gemeente Utrechtse Heuvelrug bewoners graag vroeg in het proces meer informatie geven én hen vragen wat ze ervan vinden. SME is gevraagd informatiebijeenkomsten voor bewoners te helpen organiseren en een infographic en banners te ontwerpen.heuvelrugBij iets nieuws gaat ieders hoofd op hol. Er komen veel vragen naar boven die bij de warmtetransitie nog niet altijd beantwoord kunnen worden. Maar het is wel goed om de vragen te mogen stellen, je zorgen te mogen uiten waardoor je je gehoord voelt.  Op een Sticky wall stelden we de mensen expliciet de vraag naar hun zorgen, vragen en verwachtingen. Hierdoor kreeg de gemeente een goed beeld van waar in het vervolg aandacht voor moet zijn.

Heuvelrug artikel nieuwsbrief juli 4

Aan het einde konden mensen stemmen wat ze van de nieuwe warmtebron vonden. Zijn ze enthousiast en benieuwd naar de vervolgstappen? Twijfelen ze nog? Of willen ze dit niet en regelen ze liever hun eigen oplossing? Het stemmen was een mooie afronding van de bijeenkomst. Het gaf de bewoner de gelegenheid nog heel even stil te staan bij wat ze er nou eigenlijk van vonden nu ze alle informatie hadden gekregen.

Rol SME

Heuvelrug artikel nieuwsbrief juli 3SME was van begin tot eind betrokken bij de bijeenkomsten. Van conceptontwikkeling, ontwikkeling en vormgeving banners, uitnodigingsbrief en infographic ter ondersteuning van de brief. Door de infographic zien ook bewoners die niet naar de bijeenkomsten willen of kunnen wat de mogelijke nieuwe warmtebron inhoudt.  Op de eerste bijeenkomst waren wij aanwezig om te helpen bij het opstarten en het beantwoorden van bewonersvragen.

Heuvelrug artikel nieuwsbrief juli 2

Resultaat

2000 adressen zijn met een brief en infographic uitgenodigd voor de bijeenkomsten. Circa 400 bewoners kwamen langs. Na alle informatie over nut en noodzaak van de warmtetransitie en de zoektocht naar een nieuwe warmtebron konden mensen hun vragen, zorgen en tips kwijt. De meeste vragen gingen over de kosten en wat het betekent voor hun woning. De bezoekers spraken hun waardering uit dat ze vroeg in het project werden betrokken.

Aan het einde konden mensen stemmen: hoe denken ze nu over deze warmtebron? De uitkomsten zijn veelbelovend: 70% is enthousiast, 27% twijfelt nog en 3% regelt liever een eigen oplossing.

 ‘SME heeft ons goed geholpen om complexe informatie op een begrijpelijke manier over te dragen aan de wijkbewoners. De opzet van de bijeenkomsten droeg bij aan een prettige sfeer. Het was fijn samenwerken met SME omdat ze goed luisteren en kwaliteit leverden binnen een hele strakke planning. Wij kijken terug op twee succesvolle bijeenkomsten’.

Meer weten?

Imke

Imke Tegels

 (030) 635 89 15

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bekijk ook

Bewoners & gedrag
energiecoaches
30 okt 2020 door Imke

Gratis energiecoaches voor…

Bewoners & gedrag
imke expert energiebesparing
28 okt 2020 door Imke

Beloning na 20 jaar ervaring met…

Bewoners & gedrag
Kom uit je bubbel
26 okt 2020 door Imke

Kom uit je bubbel!

Bekijk ook

Bewoners & gedrag
imke expert energiebesparing
28 okt 2020 door Imke

Beloning na 20 jaar ervaring met…

Bewoners & gedrag
/modules/mod_raxo_allmode/tools/tb.php?src=%2Fimages%2Factueel%2F2020%2F2020-02-19_RRE_regeling.jpg&w=321&h=193&zc=1
29 okt 2020 door Imke

De Regeling Reductie Energiegebruik (RREW)…

Bewoners & gedrag
/modules/mod_raxo_allmode/tools/tb.php?src=%2Fimages%2Factueel%2F2020%2Farchitecture-2602324_640.jpg&w=321&h=193&zc=1
30 okt 2020 door Lisa

Regeling Reductie Energiegebruik Woningen