banner overig

 

 

“‘Energieneutrale scholen maken binnen drie jaar hun doorbraak’: wat is daarop je reactie?” Enigszins overvallen, doch vooral ontzettend enthousiast en optimistisch als ik ben door alle ontwikkelingen die er momenteel gaande zijn, heb ik uiteraard ‘ja’ geantwoord op deze stelling van een interviewer. Wel was ik blij een kanttekening te mogen plaatsen, want helemaal vanzelfsprekend is dat toekomstbeeld nog niet. “Mits gebruikers actief worden betrokken bij het veranderproces”, voegde ik toe aan mijn antwoord. Ik had een leuk en uitgebreid gesprek met deze man, die artikelen verzamelde voor het ledenmagazine van Bouwend Nederland. Onder de titel ‘Een duurzame school bouw je samen met leerlingen en leraren’ verscheen daarvan vandaag het resulterende artikel.

Ik vind het prachtig om te zien en te ervaren hoe die boodschap door steeds meer partijen wordt opgepikt en geactiveerd. Vandaag was zo’n dag waarop dat positieve gevoel mijn gemoedstoestand overheerste. Vanmorgen kwamen we bijeen als landelijke themawerkgroep NME & Energie en bespraken we de regionale en landelijke ontwikkelingen op het gebied van EnergieEducatie. We waren te gast bij Duurzaamheidscentrum Weizigt in Dordrecht. Weizigt werkt met diverse partijen samen aan het project ‘Energiebesparing basisscholen in de Drechtsteden’. Met dit project willen de Drechtsteden scholen stimuleren en helpen om energie te besparen en een beter binnenklimaat in de scholen te realiseren. Om het project in een schoolomgeving succesvol te laten zijn, constateerden de partijen dat het belangrijk is dat ook leerlingen betrokken worden: een duurzame school bouw je immers samen met leerlingen en leraren. Daarom wordt de gastles ‘Energieke Scholen’ aangeboden aan de scholen die zich hebben aangemeld om mee te doen met het project. Het project is een groot succes en zal het komende jaar nog op meer scholen worden uitgerold.

Een structurele plek voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling

De vraag is vervolgens: hoe zorgen we dat het educatieve deel niet blijft bij een gastlesje hier en daar? Hoe geven we educatie een structurele plek in de ontwikkelingen op scholen omtrent energie? Dat was een kernvraag vanmorgen. Het gesprek dat we daarover voerden, kreeg in de middag een waardig vervolg. Samen met GDO (Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling) en diverse NME-centra hadden we een bijeenkomst georganiseerd voor de versterking van NME & Eco-Schools, om samen te komen van ad hoc-inspanningen op het gebied van NME naar een structurele inbedding van duurzaamheid op Nederlandse scholen.

Dat Eco-Schools bijdraagt aan zo’n structurele inbedding, daarvan raak ik elke keer weer overtuigd wanneer ik Eco-Scholen bezoek. Vorige week was ik te gast bij het Wellantcollege in Rijswijk, een MBO-school voor agrarisch onderwijs. Ik ben nog bezig met het auditrapport en zie er eerlijk gezegd een klein beetje tegenop, want hoe vat een mens een ‘keuring’ van zo’n overweldigende hoeveelheid prachtige initiatieven en resultaten, binnen de beschikbare tijd, in een overzichtelijk auditrapportje dat rechtdoet aan wat er de afgelopen twee jaren op deze school is gebeurd? Het is overduidelijk: deze duurzame school is gebouwd sámen met leerlingen en leraren. Zij initieerden en realiseerden de afvalscheiding, de fantastische zelfgemaakte houten meubels in de school, het wadisysteem in de patio, de waterdoorlatende bestrating op het terrein van maar liefst drie hectare, de Eco-route langs bijzondere bomen (waar straks ook de basisscholen in de buurt gebruik van zullen maken), een duurzame cateraar voor heel de scholengroep, het ontwerp van onderhoudsarme en betaalbare duurzame tuinen voor een nieuwbouwwijk in de buurt, het groene schoolplein van de basisschool om de hoek en ga zo maar door. Het lukt deze studenten zelfs om op hun stagebedrijven duurzame veranderprocessen in gang te zetten. Daarmee bouwen deze leerlingen en leraren niet alleen aan duurzame scholen, doch bovenal aan een duurzame samenleving. Op zulke dagen voel je niets anders dan: hier doen we het voor.

 

 

AnnaMeer weten?
Neem contact met mij op.

Anna Vanderveen
(030) 635 89 21
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Of zullen wij jou bellen?