Verhalen

energie appDuurzaam wonen

Twee maanden geleden ben ik verhuisd naar een appartement in Utrecht. Het appartement is onderdeel van een duurzaam nieuwbouwcomplex dat maar liefst een drie sterren BREEAM-certificaat heeft ontvangen. Dit betekent dat de duurzaamheidsprestaties van het gebouw beoordeeld worden als ‘Very Good’. Deze duurzame prestaties worden vooral behaald door de energievoorziening in het gebouw.

Zo zitten er in dit gebouw geen radiatoren, maar stroomt er water door de vloer om de temperatuur in de ruimtes langzaam op te warmen of te koelen. Dit systeem zit gekoppeld aan een centraal Warmte- en- Koude Opslagsysteem (WKO), waarmee water door meer dan 42 kilometer aan leidingen de grond in gepompt wordt. In het appartement zit ook geen gasaansluiting, dus koken en verwarmen van (douche)water gaat allemaal elektrisch. Deze elektriciteit komt deels van drie zonnepanelen die bij ieder appartement in de huurprijs inbegrepen zitten. Dit zie je direct terug op het overzicht van de app van de energieleveranciers.

Duurzaamheid op papier

Als bewoner merkte ik deze duurzame aanpassingen aan de woning direct. Door de vloerverwarming is de temperatuur in het appartement dag en nacht constant. In de woonkamer is dit heel comfortabel, in de slaapkamer een stuk minder fijn. Want het systeem is zo ‘traag’ met verwarmen/koelen, dat het een dag duurt om de temperatuur 2 graden te laten stijgen/dalen en het dus geen zin heeft om ’s nachts de thermostaat lager te zetten. Na even zoeken hebben we een knopje gevonden om in de slaapkamer de vloerverwarming uit te zetten en met het raam open komt er voldoende frisse lucht binnen. Nadeel hiervan is wel dat het klimaatsysteem met warmteterugwinning nu ook de koude lucht uit de slaapkamer langs de warmtewisselaar laat lopen, waardoor dit systeem veel meer energie gaat verbruiken dan op papier.

Een ander voorbeeld van duurzaamheid op papier is de warmwatervoorziening in het complex. In ieder appartement staat een vat met een inhoud van 80 liter water dat iedere dag wordt opgewarmd tot 60 graden Celsius. Uit de workshops Energiebesparing die ik geef weet ik dat een waterbesparende douchekop rond de 7 liter water per minuut doorlaat en als je met dit water ook moet afwassen, dan ben je met twee personen vrij snel door je warm water heen. Het resultaat: bijna al onze buren zetten de boiler voor €0,18 per dag op standje ‘Comfort’, waardoor het vat de hele dag opgewarmd wordt. In theorie een zeer energiezuinig systeem, in de praktijk een veel hoger energieverbruik.

Techniek en gedrag

De crux van dit verhaal zit hem in het combineren van duurzame technische oplossingen met het gedrag van bewoners. Een systeem kan in theorie weinig energie verbruiken, maar bewoners moeten wel weten hoe ze daar op een goede manier mee om moeten gaan. Door bewoners een training aan te bieden over de werking van deze technieken én over energiebesparing, krijgen zij meer inzicht in het effect van hun eigen handelen. Dit zorgt voor veel minder klachten en reparatieverzoeken bij woningbouwcorporaties en installateurs, tevreden bewoners en niet onbelangrijk, een werkelijk energieverbruik die het drie sterren BREEAM-certificaat waardig is. Meer weten over een training duurzam wonen en bewonersgedrag? Neem dan contact met mij op.

S. (Stefan) van der Wal MSc
Adviseur

(030) 635 89 07
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer over Stefan

Stefan