Verhalen

In oktober werd ik benaderd door de Correspondent. Zij gingen een artikel schrijven over de manier waarop de “fossiele energiebedrijven” proberen in het onderwijs hun mening te ventileren. De journalist vroeg mij naar mijn mening als expert op dit vlak.

Vanuit een duurzaamheidsperspectief wil je dat de energietransitie zo snel mogelijk vorm krijgt en we allemaal overschakelen op duurzaam opgewekte energie. Wat we zien is dat de energievraag groeit en dat er pas 8% duurzaam opgewekt wordt. Dus voorlopig zijn we nog wel afhankelijk van fossiele energie en kernenergie. Dat is misschien geen leuke boodschap, maar wel de reële boodschap.

energie op schoolVanuit een onderwijsperspectief zie je dat docenten het erg druk hebben en dat er weinig ruimte is om naast de methodes veel extra activiteiten en lessen in te zetten. Maar als er dan iets leuks voorbij komt dan pakken docenten het wel op, zoals een GreenChoice warme truiendag of een Energy Challenge die door EnergyValley is ontwikkeld. Ja, het kopt dat daar energiebedrijven achter zitten. En het is zaak dat de scholen en docenten alert zijn op de objectiviteit van het aanbod dat zij de leerlingen doen. En als het niet objectief is, dat de docenten dat dan aan de leerlingen duidelijk maken en er iets tegenover zetten. Nu denk ik dat een EnergyChallenge alleen maar positief werkt voor bewust­wording, handelingsperspectief en draagvlak bij de leerlingen om de energietransitie te ondersteunen. Volgens mij kunnen de docenten dat prima beoordelen.

Uiteindelijk zie je dat na een aantal redactieslagen het artikel in de Correspondent is verschenen. Beide perspectieven (duurzaamheid en onderwijs) zijn in het artikel terug te vinden.

Duurzaamheid met alle partijen samen

De ondertoon in het artikel is dat het fout is dat energiebedrijven onderwijsmaterialen, -programma’s en activiteiten aanbieden. Het is denk ik goed dat daar vraagtekens bij geplaatst worden, maar ik vind niet dat het per definitie slecht is. Immers duurzaamheid moeten we juist samen met alle partijen ontwikkelen met een eerlijke balans tussen people, planet en profit. Ook al is dat moeilijk te realiseren.

In het verlengde ben ik van mening dat wij in Nederland een wonderlijk systeem hebben waar alle partijen (bedrijven, matschappelijke organisaties, politieke partijen, overheden etc.) materialen en activiteiten voor het onderwijs kunnen maken en die zo het onderwijs in kunnen slingeren. Dat directeuren per week een stapel van 10 cm gratis lesmateriaal krijgen is toch onzin? Dat er meer dan 200 lespakketten zijn over energie is toch raar? Ik vind niet dat het Ministerie van OCW kan blijven zeggen dat zij niet van de content zijn. Meer duidelijkheid wat de goede lespakketten en programma’s zijn kan veel docenten helpen. Met watereducatie.nl; energieeducatie.nl en GroenGelinkt.nl worden nu pogingen door de markt zelf ondernomen. Ik denk dat OCW deze handschoen moet oppakken in het belang van ons onderwijs.

jhr drs H.P.M. (Hak) van Nispen tot Pannerden
Algemeen directeur

(030) 635 89 11
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer over Hak

Hak