Verhalen

Twee keer per jaar is het tijd om te oogsten: tijdens de twee auditmaanden van Eco-Schools zien we de prachtige resultaten van de inspanningen die wij, en vooral de Eco-teams op de inmiddels 138 Eco-Scholen in Nederland, het hele jaar door leveren. Genieten! We hebben weer de meest prachtige acties voorbij zien komen en wat zijn er veel dialogen gevoerd door docenten en leerlingen die hun eigen onderwijs, organistie en omgeving onder de loep hebben genomen.

We gaan vooruit

Alhoewel juni en december officieel de auditmaanden zijn, kwam de grote golf van auditaanvragen dit keer pas aan het einde van december, waardoor de meeste audits in januari hebben plaatsgevonden. Wat een mooie lijst met felicitaties kon ik daardoor deze week opnemen in de nieuwsbrief van februari, terugblikkend op een mooie eerste maand van het jaar! Alweer tien scholen hebben we dit jaar kunnen belonen met een certificaat of met de Groene Vlag en nog diverse auditrapporten zijn in de maak.

We blikken niet alleen terug; we kijken momenteel vooral heel erg veel vooruit. Eco-Schools gaat goed, durf ik wel te zeggen. Er is nog een heleboel te doen, maar er zit schot in de zaak. Het is dit jaar vijftien jaar geleden dat Hak, toen als directeur van Stichting voor MilieuEducatie, het programma Eco-Schools naar Nederland haalde. Zelf ben ik alweer bijna drie jaar betrokken. Sinds die tijd hebben we, ik heb het opgezocht, maar liefst 63 nieuwe scholen bij het programma mogen verwelkomen en daar komen momenteel wekelijks nieuwe scholen bij! Wauw. Wat gebeurt er veel.

Trots

20180129 120810Een student van Avans Hogeschool vroeg mij vorige week, toen ik te gast was op hun ‘SDG Innovation Challenge’, waar ik het meest trots op ben. Een lastige vraag, want als programmamanagement faciliteren we een heleboel, maar doen we zelf eigenlijk niks, even bot gezegd. Mijn trots heeft dan ook vooral betrekking op de vele leerlingen, studenten, docenten en anderen die zich door het programma Eco-Schools ‘empowered’ (er bestaat helaas geen goed Nederlands woord voor) voelen om werk te maken van duurzame ontwikkeling in hun eigen leer- en leefomgeving.

Samenwerking en het 'wij'-gevoel

Na jaren en jaren van zaaien, is de oogsttijd niet alleen begonnen op veel scholen, maar ook ‘in den landen’. Als organisaties actief op het gebied van duurzaamheid en onderwijs zoeken we elkaar steeds meer op en het is mooi om te zien dat Eco-Schools één van de programma’s is waarbinnen we elkaar weten te vinden. Toen ik in maart 2015 bij SME Advies terechtkwam, werkten we voor Eco-Schools samen met drie accountmanagers, die scholen begeleiden naar de Groene Vlag. Sinds de laatste training voor accountmanagers begin januari, zijn dat er maar liefst 32! Vooral de samenwerking met centra voor natuur- en milieueducatie bleek een gouden greep om onze gezamenlijke inspanningen te versterken; deze centra bouwen zo een structurele band op met de scholen in hun regio en de scholen worden beter bediend, doordat met lokale organisaties beter kan worden ingespeeld op kansen en ontwikkelingen in de buurt.

Steeds meer scholen lukt het daardoor om zichzelf in hun dorp of stad op de kaart te zetten, waardoor Eco-Scholen steeds vaker in de media naar voren komen. Deze week was daarvan weer een mooi voorbeeld, want heel veel scholen hebben met hun prachtige outfits op Warmetruiendag de pers weer weten te bereiken. Zeker Helicon Eindhoven, een Groene Vlag-houder, stond in de schijnwerpers. Op het Jeugdjournaal lieten leden van het Eco-team zien wat zij, niet alleen op Warmetruiendag, maar structureel doen om op hun school te werken aan duurzame ontwikkeling.

Eco-Schools als instrument

De begeleidende docent vertelde me dat ze de leerlingen had gevraagd ‘Eco-Schools’ zo vaak mogelijk te noemen, haha! Dat is er door de redactie uitgeknipt, of het is de leerlingen in hun antwoorden niet gelukt het te laten vallen, want helaas zat het niet één keer in het nieuwsitem. Voor ons was dat natuurlijk jammer, maar erg is het niet. Het is ons niet om het label ‘Eco-Schools’ te doen, maar om de duurzame ontwikkeling van scholen. Eco-Schools is puur een instrument om dat te faciliteren en aan te jagen. Het steeds sterk wordende ‘wij’-gevoel van het programma draagt daar een steentje aan bij. We hebben bovendien de tijdsgeest mee en daar maken we dankbaar gebruik van. Dus terwijl het buiten ijzig vriest en de harde grond zich niet laat omwoelen, oogsten we met z’n allen de resultaten van onze gezamenlijke inspanningen op het gebied van duurzaamheid op scholen; want daarvoor is de grond vruchtbaarder dan ooit tevoren!

Lees meer op de website van Eco-Schools

ir. A.W. (Anna) Vanderveen
Adviseur

(030) 635 89 21
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer over Anna

Anna