Verhalen

de kleine prins groene vlagZo, dat was lekker wakker worden vorige week donderdag! Nederland heeft een duidelijke keuze gemaakt: we willen duurzaam en lokaal. Alhoewel die twee lang niet altijd compatibel zijn, omdat veel lokale partijen een eigen koers varen die lang niet altijd in de duurzame richting gaat, is het een duidelijk signaal geweest: niet al die bemoeienis van buiten af, maar in eigen dorp of stad zoeken naar wat nodig en mogelijk is.

Juist daarom vind ik de combinatie van lokaal en duurzaam interessant. Als we het hebben over ‘duurzaamheid’, dan denken velen al snel aan problemen ver weg, in ruimte dan wel plaats. Duurzaamheid gaat echter ook om de eigen leefomgeving, het hier en nu. Door te zoeken naar een vorm van duurzaamheid die prettig en comfortabel is, zijn onze inspanningen niet alleen in het belang van toekomstige generaties, maar ook in het belang van onszelf. ‘Duurzaam geluk’, noem ik het dan wel en steeds vaker zie ik de term tegenwoordig opdoemen. Daar gaan we voor!

Gemeenten hebben we daarbij nodig. Steeds meer dingen worden op gemeentelijk niveau geregeld. Wij ondervinden dat aan den lijve in de projecten en programma’s die we vanuit SME Advies (helpen) uitvoeren. Ambitieuze gemeenten weten hun inwoners mee te nemen en ambitieuze inwoners hebben baat bij een behulpzame gemeente.

Zo ook scholen. Steeds meer gemeenten helpen scholen een handje in hun verduurzamingsopgave. Met projecten als Afval op School, Waardevolle School en Eco-Schools merken we hoe belangrijk de gemeenten zijn. Zeker waar het de schoolgebouwen betreft, is een goede samenwerking onontbeerlijk, omdat de gemeenten in het algemeen eigenaar zijn van de gebouwen. Het is mooi om te zien dat we als partijen op het gebied van duurzame scholen steeds meer gezamenlijk aanpakken ontwikkelen die in andere gemeenten over te nemen zijn, om te voorkomen dat iedereen het wiel steeds opnieuw moet uitvinden. Het lijstje ‘hotspot’-gemeenten waar Eco-Schools is geadopteerd als verduurzamingsinstrument groeit bijvoorbeeld gestaag en al in een paar gemeenten is daar het ‘Waardevolle School’-programma tegenaan geplakt. Waardevolle School richt zich op vier pijlers: educatie, gedrag, gebouw en beheer. De combinatie van die verschillende pijlers maakt dat men in en rond de school op de eigen expertise kan richten en men tegelijkertijd samen optrekt om een gemeenschappelijk doel te bereiken.

Gisteren nog besteedde het KRO-NCRV-programma ‘Reporter Radio’ er een nieuwsitem aan, dat breed is opgepikt. ‘Slechte ventilatie veroorzaakt hoofdpijn op tientallen scholen’. Sterker nog: honderden scholen. Of misschien wel duizenden.

Nederland stemde voor duurzaam en lokaal. Scholen zijn toe aan een grondige verduurzaming. 1+1=2. Daarom een oproep aan alle (duurzame) gemeenten: sluit je aan! Samen we bouwen we aan scholen om van te houden.

Doe mee!

ir. A.W. (Anna) Vanderveen
Adviseur

(030) 635 89 21
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer over Anna

Anna