Verhalen

Met het campagneteam van NEO on Tour reizen we door de provincie Overijssel om met bewoners in gesprek te gaan over de toekomst van de energievoorziening in de provincie. En als programma Nieuwe Energie moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven, dus hebben we gekozen voor een 100% elektrische bus. Na het bezoeken van twee evenementen en enkele honderden kilometers verder maken we de balans op: is elektrisch rijden een last of een lust?

Voorlopers

Elektrisch vervoer begint steeds normaler te worden. Zag je een paar jaar terug af en toe een verdwaalde laadpaal staan, nu zie je de laadpalen met hun gekleurde LED-lampen en stekkers op steeds meer plekken verschijnen. Een paar jaar geleden had elektrisch rijden met de Toyota Prius een nogal ‘suf’ imago, inmiddels wil je wel gezien worden met een Tesla model S. Tesla heeft elektrisch rijden daarmee een gigantische imago boost gegeven, waardoor steeds meer mensen de stap naar elektrisch rijden maken. Voor NEO on Tour gingen we op zoek naar een elektrische bus om al onze materialen mee te nemen, maar dat bleek nog een aardige zoektocht. Het lage rijbereik en laadvermogen (accu’s nemen veel ruimte in) bleken de grootste obstakels voor leasemaatschappijen om elektrische bestelauto’s in de vloot te nemen. Een bestelbusje heeft bijvoorbeeld (nu nog) maar een rijbereik van 170 KM, alvorens de auto moet worden opgeladen. Maar verandering begint altijd met voorlopers en die taak nemen wij graag op ons.

Geluidloos en snel

busEn dat was zeker geen vervelende taak! Zonder geluid te maken zoeft het NEO-busje over het asfalt. Gas geven krijgt ook ineens een heel andere lading, want vanaf het moment dat je het gaspedaal aanraakt krijg je het volle vermogen (het voordeel van een elektromotor t.o.v. benzine of diesel), waardoor je sneller optrekt dan een gemiddelde sportauto. Gelukkig heeft de bus ook een Eco-stand, waarmee dit vermogen een eind afgeknepen wordt en de accu het ook een stuk langer volhoudt. Het snelladen duurt ongeveer 30 tot 40 minuten, maar deze tijd hebben we mooi benut voor een aantal telefoontjes en wat werken op de laptop. Verandering vraagt soms slim (om)denken en voordelen inzien van een nieuwe situatie.

Van ‘Innovators’ naar ‘Early Adopters’

Elektrisch rijden is de fase van de ‘Innovators’ inmiddels voorbij. En als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, betekent dat dat de infrastructuur hier ook op aangepast gaat worden. En hier spelen overheden en marktpartijen ook op in. Vanuit Nieuwe Energie Overijssel wordt op dit moment samen met gemeenten en Enexis gewerkt aan een dekkend netwerk van laadpalen in de openbare ruimte. Door dit dekkende netwerk kan je na iedere rit je auto aan de lader leggen en wordt het beperkte rijbereik steeds minder een probleem. En natuurlijk gaan technische ontwikkelingen door en neemt de capaciteit van accu’s toe. Zeker als de vraag naar elektrische auto’s blijft toenemen. Onze conclusie: elektrisch rijden is een lust als de infrastructuur er klaar voor is. 

S. (Stefan) van der Wal MSc
Adviseur

(030) 635 89 07
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer over Stefan

Stefan