Verhalen

‘Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.’ Herkenbaar? We geven het misschien niet graag toe, maar van nature willen we graag bij een groep horen en zijn we eigenlijk best wel kuddedieren. Als een grote groep mensen bepaald gedrag vertoond, zijn we geneigd hetzelfde gedrag te vertonen. Zeker als het mensen zijn waar we op (willen) lijken. Of het nu gaat om het kiezen van een hotelkamer of het scheiden van ons afval.

Als communicatieadviseur of beleidsmaker kan je hier handig op inspelen en bewoners stimuleren richting duurzaam gedrag. Benieuwd hoe? Lees snel verder!

Sociale norm 

Het principe wat hierboven beschreven staat noemen we ook wel sociale bewijskracht of de sociale norm. Het is één van de krachtigste principes om gedrag te beïnvloeden. Voor zowel gewenst als ongewenst gedrag. Zo ben je eerder geneigd om je afval op straat te gooien als er al veel afval ligt. En ben je eerder geneigd zonnepanelen aan te schaffen als veel van je buren al zonnepanelen hebben.

Bewoners kun je dus richting gewenst gedrag stimuleren door te laten zien hoeveel mensen het gewenste gedrag al vertonen. Bijvoorbeeld met een boodschap als: ‘80% van de mensen in deze buurt zet zijn afval op dinsdagavond na 22.00 uur op de hoek van de straat.’  Dat klinkt toch heel anders dan ‘u moet uw afval op woensdagavond aan de hoek van de straat zetten.’ In plaats van dat je benadrukt wat mensen moeten (roept sneller weerstand op) benadruk je wat de meeste mensen doen.

Peer-to-peer

Een ander krachtige tool is het peer-to-peer mechanisme, waarbij het gaat over dat mensen eerder een boodschap aannemen van iemand die op hen lijkt. Wil je mensen echt tot ander gedrag bewegen? Kijk dan eens of en hoe je hierbij mensen uit de doelgroep zelf kunt inzetten. Gaat het bijvoorbeeld om het stimuleren van aardgasvrij wonen? Zoek dan enthousiaste bewoners die al goed bezig zijn en geef ze een podium of vraag ze om als wijk-energieambassadeur op te treden en andere bewoners te enthousiasmeren.

Een ander goed voorbeeld is Eco-Schools: het internationale keurmerk voor duurzame scholen. Met een tweejarig programma en zeven stappen ontwikkelen scholen zichzelf tot een duurzame school. Het programma is gebaseerd op het principe ‘student-led change’. De leerlingen vormen de kern van het team en bedenken zelf de acties om hun school duurzamer te maken. Zo stimuleren zij ook andere leerlingen om hieraan mee te doen.

Gedragsbeïnvloeding toepassen in jouw werk?

Met ruim veertig jaar ervaring zijn wij experts in het stimuleren van duurzaam denken en doen. Of het nu om afval, water of energie gaat, wij weten hoe we mensen in beweging krijgen. Wil je meer weten over de sociale norm, peer-to-peer en andere gedragsbeïnvloedingsprincipes en je deze kunt toepassen in jouw werk?

Kom dan naar onze training ‘gedragsbeïnvloeding in de openbare ruimte’ op donderdag 18 oktober. Er zijn nog enkele plekken vrij!