Verhalen

Studentenhuizen staan over het algemeen niet bekend als de huizen waar weinig energie wordt gebruikt. Eerder (een beetje) teveel. Genoeg ruimte voor verbetering dus! Met ons nieuwe project ‘12x Goed bezig’ stimuleren wij studenten om energie te besparen.

Onze aanpak sluit mooi aan bij het EAST-model. Meer weten over het model en hoe je het zelf kunt toepassen? Lees dan snel verder.  

Maak het gemakkelijk (E van Easy)

We zijn eerder geneigd bepaald gedrag te vertonen als dit ons weinig moeite kost en het duidelijk is wat van ons verwacht wordt.

Wil je studenten stimuleren tot energiebesparing? Formuleer je boodschap dan helder en simpel en maak het gewenste gedrag zo eenvoudig mogelijk. Bijvoorbeeld door het geven van een (klein) cadeau, waarmee je mogelijke belemmeringen weghaalt. 

Maak het aantrekkelijk (A van Attractive)

Door iets aantrekkelijk te maken, in uitvoering en vormgeving, is de kans groter dat je in actie komt. Gebruik vormgeving die aansluit bij de doelgroep en gebruik foto’s, kleuren en waar mogelijk gepersonaliseerde inhoud. Daarnaast is het geen geheim dat je eerder geneigd bent iets te doen als daar een beloning tegenover staat. Dit kan financieel zijn, maar hoeft niet.cadeau, waarmee je mogelijke belemmeringen weghaalt. 

Maak energiebesparing aantrekkelijk door te benadrukken dat studenten geld overhouden of geld terugkrijgen op de jaarrekening. Door zoveel mogelijk acties te koppelen aan euro’s, maak je de mogelijke beloningen concreet. Wist je bijvoorbeeld dat twee uur gamen per dag je € 46,- per jaar kost? Of dat elke gloeilamp die je vervangt door een ledlamp je op jaarbasis €8,- oplevert?

Maak het sociaal (S van Social)

Mensen zijn sociale dieren die erg beïnvloed worden door wat anderen om ons heen doen en zeggen (lees ook ons andere verhaal). Maak hier gebruik van en zorg dat het gewenste gedrag de nieuwe sociale norm wordt.

Richt je daarom niet op een enkele student, maar betrek het hele studentenhuis. Als het iets is waar de meerderheid aan meedoet, is de kans groter dat anderen ook volgen. Zorg ervoor dat je boodschap op een centrale locatie in het studentenhuis zichtbaar is (bijvoorbeeld in de gemeenschappelijke ruimte of de wc).

Maak gebruik van het moment (T van Timely)

Timing wordt vaak onderschat bij het beïnvloeden van gedrag, maar is erg belangrijk! Sluit aan bij de situatie en actualiteiten van de doelgoep, haak in op natuurlijke verandermomenten en help ze door het gedrag op te delen in kleine compacte stappen. 

Voor studenten betekent dit aansluiten bij de seizoenen: welke energie verbruiken ze in de zomer en welke in de winter? Zorg er daarnaast voor dat je je boodschap op logische momenten verstuurt en herhaalt. Licht elke keer een ander element van het gedrag uit en help ze zo met kleine stappen op weg. 

In de praktijk

12x goed bezig pakket 3SME heeft in opdracht van woningcorporatie Steadion een project ontwikkeld waar al deze tips in verwerkt zijn: ‘12x Goed Bezig.'

We stimuleren studenten tot het besparen van energie door ze iedere maand een klein cadeautje te geven. Denk aan ledlampen, een douchecoach of spelletjes voor een avondje offline gamen. Bij het cadeautje zit een kaart waarop het cadeautje wordt toegelicht en meerdere besparingstips worden gegeven die betrekking hebben op het thema. Tot slot krijgen ze ook een uitdaging om die maand op te pakken. Zo zijn ze een jaar lang 12x goed bezig.

Met ruim veertig jaar ervaring zijn wij experts in het stimuleren van duurzaam denken en doen. Of het nu om afval, water of energie gaat, wij weten hoe we mensen in beweging krijgen. Ook de luie studenten. Met de succesvolle Student Energy Race die dit jaar voor de 7e keer wordt georganiseerd, halen we een blijvende gemiddelde besparing van 25% op de energierekening. Het project ‘12x Goed Bezig’ is een minder intensief project, voor zowel corporaties als studenten.

Meer weten?

drs. I.A. (Imke) Tegels

Senior adviseur

(030) 635 89 15
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer over Imke

Imke2