Een golf van verontwaardiging door de gymzaal. Dat was de reactie van 176 leerlingen toen gedeputeerde Duurzame Energie van de Provincie Noord-Holland, Jaap Bond, vertelde dat we geen spelletjes meer op de computer kunnen spelen als fossiele energie opraakt. Gelukkig is er een alternatief: zonne-energie. Op vrijdag 15 juni opende gedeputeerde Bond samen met twee leerlingen van basisschool Het Baken in Wieringerwerf symbolisch 3000 vierkante meter zonnepanelen op 104 Noord-Hollandse basisscholen.
12 scholen van de schoolbesturen Kopwerk en Allure vieren hun overstap op duurzame energie met een feestelijke opening. Lokale wethouders en sponsoren zijn uitgenodigd om samen met de leerlingen de installaties te openen door het aansluiten van een reuze-stekker. Gedeputeerde Bond is verheugd om op deze school te zijn: “Want jullie zijn de toekomst. De provincie heeft als voornemen om ook in de toekomst meer met zonne-energie te doen.” Samen met leerlingen Faye en Esmée plakte hij de 104e zonne-school op een grote kaart van Noord-Holland.
Kinderen als ambassadeurs
De zonnepanelen bieden voor scholen een mooie kans om dichtbij te leren over duurzame energie. Arjan Meekhof van stichting Kopwerk in Den Helder vertelt: “wij vinden het belangrijk om hiermee een moment te creëren dat de kinderen nog lang bij blijft. Zo worden de kinderen ambassadeurs voor zonne-energie. De inwoners in onze gemeenten kunnen straks bij de kinderen alle informatie krijgen over zonnepanelen.” Gedeputeerde Bond onderstreepte dit: “Onze generatie heeft het misschien niet zo goed gedaan. Maar daar komt nu verandering in. We hopen dat duurzame energie voor jullie gewoon vanzelfsprekend is.”
Betrokkenheid vasthouden
In de hal van de school hangt een scherm met informatie over de opbrengst van de panelen op het dak. Daarop zien leerlingen, leerkrachten, ouders en andere bezoekers van het schoolgebouw iedere dag het zonne-nieuws, vertaald in kilowattuur, euro’s en een veranderende zonnebloem voor de allerkleinsten. Ook is er een prijsvraag en een vergelijking van energieopwekking met andere scholen. Arjan Meekhof: “Er wordt wel gezegd dat Texel, Den Helder en Den Oever de meeste zonne-uren krijgen, maar is dat ook zo? Onze leerlingen weten straks het antwoord op die vraag. Want ze houden keurig netjes bij hoeveel de zon schijnt en hoeveel energie daarmee wordt opgewekt.” Maar om betrokkenheid vast te houden is meer nodig dan een scherm, onderkent ook Hanna Tijbosch van het Servicepunt Duurzame Energie: “Terugkerende aandacht voor duurzame energie in de lessen en actieve monitoring dragen daaraan bij. Het is belangrijk dat kinderen iets niet alleen horen, maar ook zien en vooral dat ze er zelf actief mee aan de slag gaan.”