Home > Info
Werking van de digitale instrumentplanner
Om het gedrag van doelgroepen te beïnvloeden heeft de overheid een aantal beleidsinstrumenten ter beschikking: ze kan bijvoorbeeld wetten maken, subsidies inzetten, voorlichting geven of structurele voorzieningen treffen als verkeersdrempels of glasbakken. Maar wanneer is nu welk instrument het meest effectief?
De werking van deze digitale instrumentplanner is gebaseerd op de veronderstelling dat het veelzijdige verschijnsel gedrag door drie hoofdfactoren wordt beïnvloed. Op de eerste plaats motiverende factoren: deze zijn van invloed op onze motivatie (Willen) om het gedrag te gaan vertonen. Bijvoorbeeld onze attitude ten opzichte van het gedrag, of ons idee van hoe anderen er over denken. Maar naast motivatie is ook van belang dat mensen in staat zijn het gedrag te vervullen (Kunnen) Dit zijn de in staat stellende factoren. Deze zijn van invloed op onze mogelijkheden om het gedrag te kunnen vertonen. Denk aan onze behoefte aan financiële of technische hulpmiddelen. Om het gedrag te bestendigen (Versterken) hebben we een derde groep factoren die er voor zorgen dat we het gedrag blijven vertonen. Bijvoorbeeld de stimulerende invloed van experts of collega’s.
Gedrag: een veelzijdig verschijnsel
Deze factoren zijn een soort knoppen waarmee het gedrag zelf beïnvloed wordt. Met instrumenten draaien we als het ware aan deze knoppen en zetten zo het gewenste gedrag in gang.
We weten ook hoe de verschillende instrumenten (juridisch, economisch en communicatief) deze factoren beïnvloeden en invloed uitoefenen op het gedrag. Van een groot aantal instrumenten is door onderzoek dus vastgesteld op welke factoren ze effect hebben. Deze kennis is opgeslagen in de digitale instrumentplanner. De digitale instrumentplanner leidt u door een aantal vragen over uw doelgroep en het gedrag dat u bij deze doelgroep wilt veranderen, en de factoren die daarbij een rol spelen. Uw antwoorden geven aan wat het relatieve belang is van de invloed is van de verschillende factoren op het gedrag van uw doelgroep. Vervolgens krijgt u een advies over de instrumenten die u het beste kunt inzetten.De digitale instrumentplanner wordt u aangeboden door Agentschap NL.
Voor nadere informatie of advies kunt u contact opnemen met:
Cees Egmond: cees.egmond@agentschapnl.nl - (088) 602 26 23 of
Marc-Jan Kraaijenzank - IMPECKT/moderatorenteam: marc-jan.kraaijenzank@agentschapnl.nl - (088) 602 71 96
De kunst van het veranderen van Gedrag van doelgroepen PDF | 11-06-2010 | 68 kB |