Voor Fonds 1818 is een meta-evaluatie gedaan van het programma Groene Schoolpleinen. Door het programma hebben bij aanvang van het onderzoek 187 scholen een donatie ontvangen voor de ontwikkeling en realisatie van hun groene schoolplein, dit is bijna de helft van alle basisscholen in het werkgebied van Fonds 1818.

In het onderzoek zijn 76 van de 187 scholen bereikt voor de evaluatie, deels door bezoeken, deels door telefonische interviews en deels door een digitale enquête. Het onderzoek heeft zich gericht op de onderdelen: (1) het bereiken van de gestelde doelen, (2) financiering van het groene schoolplein door de scholen; (3) planning en realisatie door de scholen; (4) communicatie; (5) effectiviteit algemeen. Daarnaast is gekeken naar de werkwijze binnen Fonds 1818 en de waardering van het programma door betrokken externen zoals overheden, centra voor natuur- en milieueducatie en maatschappelijke organisaties.

De resultaten en conclusies laten zien dat het programma primair door de scholen als zeer succesvol wordt aangemerkt. In bijna alle gevallen zijn de scholen blij met het groene schoolplein en zien zij goede mogelijkheden voor natuurbeleving, spelen en leren. Bij iedere school krijgt dat een eigen invulling. Voor Fonds 1818 heeft de programmatische aanpak geleid tot een duidelijk groter bereik, een betere begeleiding van aanvragers en hogere effectiviteit.