Sinds 10 februari 2020 is Loes Albert begonnen als stagiaire bij het onderwijsteam. Tijd om haar wat beter te leren kennen!

2020 03 19 Even voorstellen Loes

Loes, kun je wat over jezelf vertellen?

Natuurlijk! Oorspronkelijk kom ik uit Limburg. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje tussen Venlo en Roermond. Voor mijn bachelorstudie Milieu-en Maatschappij wetenschappen ben ik naar Utrecht verhuisd. Inmiddels woon ik er al 6 jaar met veel plezier en volg ik nu de master-opleiding Geografie: Educatie & Communicatie. Hiermee hoop ik een docentenbevoegdheid te krijgen  en hoop ik bij te kunnen dragen aan het verweven van duurzame ontwikkeling in het onderwijs. Ik woon sinds kort samen met een gezellige huisgenote met Limburgse roots en af en toe een oppas-hondje. In mijn vrije tijd werk ik bij Restaurant Syr, schilder of teken ik graag en ga ik lekker buiten hardlopen. Daarnaast houd ik er van om gerechten van over de hele wereld te koken en zoek ik met mijn vriend het liefst de meest sketchy hidden gems van restaurantjes op.

Hoe ben je bij SME terecht gekomen? En wat houdt je stage in?

Mijn eerste contact met SME gaat al een tijdje terug naar toen ik mijn bachelorscriptie aan het schrijven was. Binnen Milieuwetenschappen kwam onderwijs weinig voor in de opleiding en met mijn scriptie koos ik ervoor om deze wereld te gaan verkennen. Ik kwam toen al snel uit bij het programma van Eco-Schools en via de contacten van SME leerde ik een aantal voortvarende scholen kennen. Eigenlijk had ik toen al kunnen voorspellen dat ik voor mijn masterscriptie weer bij SME zou aankloppen om nog meer te leren. De open sfeer die om SME heen zweeft en de bereidwillige instelling van het team maakt het voor mij een perfect klimaat voor een onderzoeksstage om mijn scriptie-onderzoek op te zetten en uit te voeren. Via dit onderzoek op basisscholen hoop ik uiteindelijk een mooie les rondom toekomstdenken voor duurzame ontwikkeling te ontwikkelingen.

Wat is je indruk van SME na de eerste weken?

Zoals ik hiervoor al noemde hangt er een ontzettende open sfeer bij SME waar mensen plezier lijken te halen uit het werk dat ze verrichten. Ik heb het gevoel dat ik iedereen kan aanspreken en vragen kan stellen, ook al is het druk. Dit is een hele verandering na mijn stage als docent. Op middelbare scholen zijn docenten vaak zo druk dat je als stagiaire al snel aan het werk wordt gezet en weinig ruimte krijgt om te vragen en verkennen. Deze ruimte heb ik bij SME wel en ik merk dat ik hierdoor ook meer gebruik kan maken van de mogelijkheden die de stageplek biedt. Ik krijg het gevoel dat iedereen me ook wil helpen om het meeste uit mijn stageperiode te halen.

Waarvan krijg jij binnen je werk energie?

Ik zit nu in de fase van literatuurverkenning van mijn onderzoek en ik haal er stiekem best veel plezier uit om ingewikkelde sociologische theorieën door te spitten en er iets bruikbaars uit te halen. Daarnaast hou ik er van om zaken overzichtelijk te maken en zit ik het liefst een hele dag met gekleurde markers en fineliners boven een A3 om een planning of een mind-map te maken. Ik ga harder en beter werken als ik veel verantwoordelijk krijg en kan nemen. Verder haal ik veel energie uit het simpelweg contact met mensen en met name kinderen. Voor de klas heb ik gemerkt hoeveel voldoening het me geeft om moeilijke onderwerpen voor leerlingen begrijpelijk te maken en ze bloot te stellen aan nieuwe ideeën en inzichten. 

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

RuthRuth Pasternak

 (030) 635 89 00
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Laatste nieuws

Educatie
Het LAKS-bestuur en leerlingen reiken het duurzaamheidsmanifest uit aan de voorzitters van de VO-raad.
23 apr 2024 door Anna

Staat van het Duurzaam Onderwijs en…

Educatie
Agenda Natuurinclusief 2.0 van Collectief Natuurinclusief
14 mrt 2024 door Nienke

Kabinet omarmt ambities voor natuurinclusief…

Algemeen
13 mrt 2024 door Imke

Vacature: Coördinator Stads- en…