Goed personeel vinden én gezond gedrag bij jongeren stimuleren: twee uitdagende kwesties, zo ook in de watersector. Hoe vind je bijvoorbeeld arbeidskrachten die ook in de toekomst bij een waterschap de waterkwaliteit in sloten en beken controleren? Of dat een puber frisdrank laat staan en water drinkt? Gastlessen bieden kansen. SME geeft trainingen waarin jouw collega’s voor de klas over hun beroep kunnen vertellen.
“Wow, ijzerslib lijkt 'net koffie',” roept een leerling uit groep 5 verrukt uit tijdens een gastles. Een mbo-student vraagt aan gastspreker Anne: “Kan ik een BBL-traject volgen bij jullie waterschap?”
Waarom gastlessen?
Gastlessen zijn effectief om waterbewustzijn bij te brengen aan kinderen, jongeren en studenten (BrabantWater, 2021). Onderzoek vanuit Wereld Waterdag (2013) wijst uit dat gastlessen een meerwaarde hebben voor de beeldvorming bij leerlingen over water, het vergroten van het belang van water drinken, de watersector en het beroepsperspectief in de watersector. En dat is hard nodig in een veranderend klimaat, met alle gevolgen voor waterkwaliteit, drinkwatervoorziening en gezondheid van dien. Door gastsprekers in je organisatie te trainen, investeer je in de toekomst van de watersector in Nederland.
Bij een gastles kun je denken aan een inspirerende les vol weetjes over kraanwater en het belang van water (gezondheid, kwantiteit, kwaliteit en veiligheid), óók buiten de schoolomgeving om.
Effectief aan de slag in de watersector
In opdracht van de Gezonde School mocht SME vanuit het platform Watereducatie gastsprekers uit de watersector matchen aan scholen. Gezonde School biedt scholen subsidies voor watertappunten en scholen die daarvan gebruik maakten konden hun mooiste, leukste of beste waterdrinkmoment delen en kans maken op een gastles over het thema water. Daarvoor heeft SME 30 medewerkers van drinkwaterbedrijven en waterschappen getraind.
Een van onze gastsprekers, werkzaam bij Vitens, vertelt over de gastlessen: ‘het is heel belangrijk en leuk om gastlessen te geven; in de watersector zit heel veel werk nu en in de toekomst. De gastlessen helpen enorm in de zichtbaarheid van de watersector. In mijn lessen laat ik zien dat we elkaar allemaal nodig hebben om Nederland Waterland leefbaar te houden. Waterschappen en, drinkwaterbedrijven doen hier hun best voor en steken met elkaar de handjes uit de mouwen bij alle technische installaties. Het is zo'n mooi vakgebied.’
De wereld als klaslokaal
Vanuit het onderwijs (PO, SO, VO en MBO) is er vraag naar maatschappelijk relevante en levensechte leersituaties. Gastsprekers laten de jonge generatie zien hoe veelzijdig de Nederlandse watersector is en zij vertellen over het gezondheidsbelang van water drinken én het belang van veilig en schoon water.
Didactische training: Hoe geef ik een goede gastles?
In drie trainingen met 8-15 deelnemers hebben we deze maand medewerkers van Waternet, Vallei en Veluwe, Vitens en hoogheemraadschap Rijnland getraind.
Reacties die we kregen van deelnemers die de didactische training volgden:
- … "Ik had een heel druk en vol weekend dus maandagochtend 9 uur 3,5 uur training fysiek was dacht ik pittig, maar de tijd vloog voorbij en ik heb nog energie over voor de rest van de dag!"
- "Heel fijn om weer opgefrist te worden; ondanks mijn ervaring voor de klas heb ik weer veel nieuwe dingen geleerd."
- "Door de training weet ik meer hoe ik MBO kan aanpakken; ik heb zin in de gastlessen aan dit niveau"
- "Ik kon veel met de praktische tips en fijn dat we zo veel geoefend hebben."
Wil je ook meer zichtbaarheid van je sector of organisatie onder jongeren, je arbeidsmarktcommunicatie verrijken? Bekijk onze didactische training voor waterschappen, gemeentes, drinkwaterbedrijven en het bedrijfsleven. Of ga met ons in gesprek!
Over de trainers
Twee ervaren trainers nemen jullie mee in de didactische kneepjes van het vak.
Ruth Pasternak
Voordat ik hier werkte was ik docent Nederlands en deze ervaring neem ik mee. In iedere training vind ik het belangrijk dat deelnemers ruimte krijgen, vertrouwen opdoen en met plezier didactische technieken leren toepassen. Van een opdracht uitleggen tot werken met weerstand van pubers. Mijn doel is om jouw passie (je bent al een waterexpert) didactisch zo over te brengen, dat leerlingen en studenten jouw plezier als aanstekelijk en inspirerend ervaren. Ik haal altijd zo veel mogelijk praktijksituaties vanuit de klas de training in. Plezier en persoonlijke begeleiding staan bij mij voorop.
Anne Schmidt
Na mijn opleiding in de pedagogische wetenschappen heb ik aan verschillende doelgroepen les en trainingen gegeven en georganiseerd. Van trainingen aan illegale ex-AMA’s (alleenstaande minderjarige asielzoekers) tot studenten, van peuter tot senioren. Van zwemtraining tot empowermenttraining, van bijles tot voor de klas staan. Al deze ervaringen zet ik, gezien mijn verslaving aan watersporten, graag in voor de trainingen gastspreker Watereducatie.