2019 begint voor SME extra leuk. We zien er namelijk anders uit! Een nieuw logo, nieuwe huisstijl en een nieuwe website. Helemaal anno nu, maar ook passend bij wie wij zijn en wat we willen uitstralen. Benieuwd naar wat dat precies is? Ik neem je graag mee in het afgelopen jaar.

April 2018 begon ik bij SME in een nieuwe functie: adviseur communicatie. Deels voor externe opdrachtgevers, maar ook deels om SME communicatief te versterken. Mijn eerste uitdaging was om de website van SME te vernieuwen. Gelukkig kreeg ik alle ruimte om terug te gaan naar de basis en het antwoord te zoeken op de vraag hoe SME zich als organisatie het beste kan positioneren. Een feest voor elke communicatieprofessional!

Waarom doen wij dit werk?

De eerste stap was om helder te krijgen wie we precies zijn. Wat voor soort werk doen we, hoe doen we dat en het belangrijkste: waarom doen we dat? Met behulp van collega’s kregen we de persoonlijkheid scherp:

Wij zijn ervan overtuigd dat mensen het verschil maken richting een duurzame toekomst. Vanuit SME brengen wij deze mensen in beweging. Dit doen we door ze te stimuleren om binnen hun eigen situatie stappen te zetten richting duurzaam denken en doen. Onze praktische aanpak en creatieve oplossingen maken ons werk effectief. Van wijk tot Rijk.

  • We adviseren overheden over duurzaam beleid en het betrekken van stakeholders.
  • We inspireren en stimuleren bewoners tot duurzaam gedrag.
  • We coördineren en verbinden duurzame programma’s om scholen en het onderwijs te verduurzamen.

Deze persoonlijkheid vormt de kern van alles wat wij communiceren. In ons gedrag, onze geschreven communicatie en in onze uitstraling. Althans... in theorie. Uit onderzoek bleek dat we hier nog wel wat in te winnen hadden. We deden (te) veel verschillende dingen, vertelden verschillende boodschappen en onze huisstijl was aan een update toe. Dit zorgde ervoor dat het voor ons netwerk niet altijd even duidelijk was wie SME is en wat we precies doen. Dat moest anders.

Wat vinden opdrachtgevers van ons?

Tegelijkertijd heb ik samen met onze stagiair bij bestaande en potentiële opdrachtgevers nagevraagd wat ze van SME vonden. Bestaande opdrachtgevers gaven hierbij een mooie bevestiging. We hoorden dat we goed werk leveren en dat er veel behoefte is aan een organisatie als SME. Zoals een opdrachtgever het mooi samenvatte: ‘Jullie zijn zo goed in de mooie dingen die jullie doen. Breng dit gevoel over en laat het zien!’ Aan de andere kant gaven potentiële opdrachtgevers aan– op basis van de oude website – dat het ze niet helemaal duidelijk was wat SME precies voor ze kon betekenen. We besloten dan ook om eerst onze identiteit te versterken, zodat we daarmee ook het beeld van de organisatie zouden versterken.

Wat is onze positionering?

Uit onderzoek bleek dat SME zich onderscheidt van anderen door de specialisatie in duurzaamheid én het in beweging brengen van mensen. Andere bedrijven die mensen in beweging brengen met participatie of gedrag doen dit op veel verschillende thema’s. Wij niet. Wij hebben een duidelijke passie voor duurzaamheid en gebruiken de sociale instrumenten om de wereld een beetje beter te maken. Andere bedrijven die werken aan duurzaamheid, richten zich meer op de technische kant ervan en minder op de sociale kant. Tegelijkertijd bleek dit onderscheidende element juist één van de elementen te zijn waar de doelgroep behoefte aan heeft: het centraal zetten van mensen binnen duurzaamheid. Het was voor ons dan ook snel duidelijk. Onze nieuwe positionering is: SME zet mensen centraal. Deze positionering dient als paraplu in alles wat we gaan doen qua communicatie en marketing.

Het nieuwe SME

Met al deze kennis op zak was het na de zomervakantie van 2018 tijd om aanpassingen door te voeren. Met diverse kleine en grote veranderingen hebben we ervoor gezorgd dat alles wat we vanaf nu zeggen, doen en uitstralen veel beter past bij wie we zijn (identiteit) en onze plek op de markt (positionering). De meest zichtbare veranderingen op een rijtje:

  • In plaats van SME Advies gaan we verder als SME. Waarom? Omdat het ‘advies’ niet de lading denkt voor het werk wat we doen. We zijn zeker een adviesbureau, maar ook een communicatiebureau, een projectbureau én een expertisecentrum voor duurzaamheid op school.
  • Onze manier van aanspreken is persoonlijker geworden. We spreken onze doelgroep online aan met ‘je’ en offline, in officiële documenten met ‘u’. Passend bij de situatie, maar ook passend bij wie wij zijn.
  • Van logo tot de kleur van het lettertype op de website. Het heeft allemaal een likje verf gekregen. De nieuwe huisstijl past bij onze persoonlijkheid, positionering en de woorden: creatief, energiek, warm en persoonlijk.
  • We laten duidelijker zien waar we allemaal expertise in hebben met nieuwe functietitels. Daarnaast plaatsen we veel meer artikelen waarin we onze kennis weggeven om je verder te helpen. Komend jaar gaan we dit verder uitbreiden en gaan we ook meer onderzoeken en publicaties laten zien.

En nu?

We hebben de huidige situatie geanalyseerd (stap 1) en bepaald wat onze gewenste situatie is (stap 2). Met de nieuwe identiteit hebben we een mooie stap gezet, maar we zijn er nog niet! De komende periode gaan we onderzoeken hoe nog meer opdrachtgevers ons kunnen vinden, zodat we nog meer mensen kunnen helpen om duurzame stappen te zetten. Dus blijf ons in de gaten houden!

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

MachielMachiel van Lieshout

 (030) 635 89 16
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laatste nieuws

Educatie
Agenda Natuurinclusief 2.0 van Collectief Natuurinclusief
14 mrt 2024 door Nienke

Kabinet omarmt ambities voor natuurinclusief…

Algemeen
13 mrt 2024 door Imke

Vacature: Coördinator Stads- en…

Educatie
25 jan 2024 door Simone

Whole school approach: van theorie naar…