De relatie tussen de mens en natuur moet diep geworteld zijn het onderwijs. Niet alleen als extraatje in de vorm van een leuk lesje, maar verwerkt in alle lessen en schoolactiviteiten. We moeten toe naar het een vernieuwde natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE), waarin we de verbondenheid van jongeren met de natuur weer te vergroten.

Als jongeren op school al bezig zijn met de natuur en de wereld om hen heen, zetten ze zich namelijk ook actiever in voor de kwaliteit van die leefomgeving. Maar hoe verankeren we die NDE in het onderwijs? En hoe trekken we in de Europese context samen op hierin? In januari kwamen 37 experts op het gebied van natuur- en duurzaamheidseducatie uit de Benelux samen. Zij onderzochten hoe we natuur weer een plek geven in het secundair onderwijs. Op 18 en 19 juni gaan we hier in Breda mee verder. 

Samenwerking in de Benelux

In de Benelux werkt ieder land op een eigen manier aan de relatie tussen mens en natuur, zo ook in het onderwijs. Het is belangrijk om onze krachten daarin te bundelen: we kunnen veel van elkaar leren en elkaar versterken. Tijdens de Benelux expertmeetings kwamen de experts tot zes aandachtspunten. Deze vormen de basis voor de verankering van NDE in het onderwijs.

  1. Stel goed onderwijs centraal en maak natuur, milieu en duurzaamheid daar integraal onderdeel van. Zo voorkom je dat je van alles aan het onderwijs toevoegt, en zorg je dat het een plaats krijgt in het onderwijs dat al bestaat.
  2. Natuur, milieu en duurzaamheid is hét doel van NDE. Maar het is één doel van het onderwijs.
  3. NDE blijft een ondersteuning aan het onderwijs.
  4. Een natuurrijke leer- en leefomgeving is belangrijk voor de ontwikkeling van jongeren.
  5. Initiatieven vanuit natuur, milieu en duurzaamheid kunnen bijdragen aan een onderwijs dat gericht is op toekomstbestendige duurzaam opererende burgers. Juist het buitenleren en het leren met de omgeving biedt mogelijkheden om een andere didactiek en pedagogiek in te zetten.
  6. Het werkveld NDE moet als ondersteuning van het onderwijs ook zelf veranderen. Naast de lessen en activiteiten die bijdragen aan het beleven, ervaren en leren kennen is er vanuit het onderwijs ook de behoefte aan ondersteuning bij het inbedden van natuur, milieu en duurzaamheid in het onderwijs en de leeromgeving.

Op 18 en 19 juni in Breda

Op dinsdag 18 en woensdag 19 juni gaan we verder vanuit de uitkomsten van 18 januari. In deze volgende stap gaan we de theorie en het gesprek uitbreiden tot de praktijk. In juni richten we ons op:

  1. Het inbouwen en verankeren van natuur- en duurzaamheidseducatie in secundair onderwijs.
  2. Natuur- en duurzaamheidseducatie voor jongeren van 12 tot 18 jaar verkennen vanuit de WSA.
  3. Delen van praktische voorbeelden die handvatten bieden voor beleidsmakers en NDE-centra om de verbondenheid van jongeren met de natuur te realiseren.

Wil je meedoen aan de tweedaagse van juni? 

Meld je hier aan

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

ThijsThijs van der Meulen

 (030) 635 89 00
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.