Half november 2019 was het zover. Eco-Schools, het internationale keurmerk voor duurzame scholen, bestond 25 jaar! Vertegenwoordigers vanuit 69 landen kwamen namens hun 60.000 deelnemende scholen naar Nederland om met elkaar kennis en ervaringen uit te wisselen.

DSC 0790

Het goot pijpenstelen de 11e november 2019 toen de ‘national operators’ van de 69 deelnemende landen aankwamen. Na een logistieke Houdini-act kwamen alle 110 deelnemers uiteindelijk op tijd in het Landal park Reeuwijkse Hout. Het was een warm welkom met stroopwafels en Glühwein, maar het was vooral een warm weerzien van al die vertegenwoordigers van de deelnemende landen. En je kunt je voorstellen dat deze mensen die samen 20 miljoen leerlingen en 1,4 miljoen docenten vertegenwoordigen, elkaar veel te vertellen hebben!

Bij de opening gaf Roel van Raaij namens het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit / DuurzaamDoor aan hoe wij duurzaamheid in het onderwijs vormgeven en hoe wij toewerken naar de Sustainable development Goals en dat wij dat doen met de Whole School approach. Dit gaf direct inspiratie voor de discussie. Tijdens deze eerste dag is het jubileumboek gepresenteerd waarin de voorbeelden uit alle deelnemende Eco-Schools landen zijn opgenomen. Dit werd aangeboden aan de vertegenwoordiger van Unesco. ’s Avonds waren wij te gast in Wageningen bij Aeres en daarna bij de universiteit (WUR). De gasten hebben zo gezien hoe Aeres de link maakt tussen gebouw en onderwijs. En Prof. Arjen Wals heeft zijn inspirerende visie op onderwijs voor morgen gedeeld. Naast de Whole School Approach daagde hij aanwezigen ook uit om mee transformatief en onderzoekend onderwijs aan te bieden waarin leerlingen zelf met vragen aan de slag gaan en daar antwoorden bij gaan zoeken. Deze vorm van onderwijs sluit naadloos aan op de filosofie van Eco-Schools die uitgaat van ‘student led change’.

DSC 0695

De volgende twee dagen waren gevuld met workshops en een inspiratiemarkt. Vanuit de NAAE (North American Association for Environmental Education) nam directeur Judy Braus ons mee in de nieuwe mogelijkheden van samenwerking. En hoe je als school en programma de samenwerking met overheden, bedrijven en NGO’s kan laten bloeien. Samen met partijen als Toyota heeft zij een groot programma (Together Green) opgezet gericht op leadership. Haar boodschap was: denk groot, denk samen en durf het te doen. Wij kunnen het verschil maken en Eco-Schools met 20 miljoen leerlingen doet ertoe!

Er waren veel workshops en marktstands, over thema’s als teacher training, twinning; marketing; Eco-campus; Litter Less (Wrigley); The Great plant Hunt (Toyota); W5 (Alcoa); duurzame beweging/ klimaatstakingen (North Inc.); Duurzaam printen (RISO); Elfin Book/ MOYU, Tiny Forest (IVN), etc. In de regionale sessies vond meer interactieve ervaringsuitwisseling plaats, wat uiteraard ook weer gedeeld is.

NOM APP

Een hoogtepunt was de lancering van de Eco-Schools App die door 5 landen in het AGREE project is ontwikkeld met steun van Erasmus+. Als SME hebben wij die app ontwikkeld samen met vijf scholen in Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Zweden en Nederland. Met de app kunnen studenten in hun eigen school scannen op duurzaamheid. Zie hier de film over de app.

DSC 0891

Met een volledig oranje feestavond werd de conferentie afgerond. Het is belangrijk dat je als national operators elkaar goed kent, zodat we niet alleen tijdens de conferentie ervaringen delen, maar ook in de tijd erna. En dan helpt een leuk diner met feestje daarbij erg goed. En dat lukte.

Het organiseren van zo’n internationale conferentie is op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Wij zijn alle partners de dit mogelijk hebben gemaakt erg dankbaar. Wij denken dat wij onze Nederlandse aanpak en onze visie op duurzaam onderwijs goed hebben laten zien en wij hebben alle aanwezigen de mogelijkheid geboden om ervaringen te delen en op te halen. De volgende 25 jaar kunnen alleen maar mooier worden!

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

HakHak van Nispen tot Pannerden

 (030) 635 89 11
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.