De afgelopen periode is SME op verschillende manieren intensief betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe kerndoelen. Vanuit onze expertise op het gebied van duurzaamheid en onderwijs hebben we actief bijgedragen aan meerdere trajecten:
- Samen met partnerorganisatie Duurzame PABO namen we deel aan de advieskring voor het leergebied Mens en Maatschappij.
- Samen met partnerorganisatie Vereniging GDO namen we deel aan de advieskring voor het leergebied Mens en Natuur.
- Samen met partnerorganisatie Coƶperatie Leren voor Morgen namen we deel aan de advieskring voor het leergebied Burgerschap.
- In opdracht van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en het Ministerie van IenW (Infrastructuur en Waterstaat) hebben we een verdiepende analyse gemaakt van de aanknopingspunten voor duurzaamheid in de conceptkerndoelen. Dit rapport is hier te downloaden.
Deze brede en inhoudelijke betrokkenheid laat zien hoe SME zich inzet voor een stevige verankering van duurzaamheid in het curriculum (een belangrijke pijler van de Whole School Approach). Door duurzaamheid structureel mee te nemen op beleidsniveau, versterken we de mogelijkheden voor scholen om hiermee praktisch en inhoudelijk aan de slag te gaan.
Wat voegt dit rapport toe?
Het rapport* biedt een stevige basis voor scholen, lerarenopleiders en makers van lesmateriaal om de vertaalslag te maken van beleid naar praktijk. Het helpt bij het ontwikkelen van leerlijnen, lesmateriaal en schoolplannen waarin duurzaamheid een vanzelfsprekende plek krijgt.
*Het rapport is gebaseerd op de conceptkerndoelen zoals deze zijn opgeleverd eind 2024, voor de beproeving.