De transitieagenda circulaire bouweconomie is opgesteld in 2018 als vervolg op het Grondstoffenakkoord uit 2017 en het Rijksbrede programma ‘Nederland circulair in 2050’. Deze transitieagenda beschrijft de strategie om tot een circulaire bouweconomie te komen in 2050. Kennis en bewustwording is één van de speerpunten. Hoe zorgen we dat mensen in de totale bouwketen beschikken over de juiste kennis en ervaring?

Het vraagstuk

De vraag was dan ook: hoe brengen we de nieuwe generatie circulaire vaardigheden bij die nodig zijn om de transitie naar de circulaire economie te realiseren? Hoe kan dit structureel verankert worden in het beroepsonderwijs? In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met steun van de Goldschmeding Foundation voor Mens, Werk en Economie hebben wij samen met IKcircuLEER en Circulair Friesland namens de coöperatie Leren voor Morgen een onderwijshandleiding ontwikkeld over 'circular skills' in de bouw.

Onze aanpak

De onderwijshandleiding is tijdens vier ontwerpsessies samen met docenten, studenten en tal van andere experts op het gebied van de circulaire transitie, circulair onderwijs en circulaire bouw tot stand gekomen. Met als doel een inspirerende onderwijshandleiding over circular skills samen te stellen.

Het resultaat

De handleiding bestaat uit inspirerende portretten en praktijkverhalen, een stappenplan voor het onderwijs, verschillende werkvormen en talloze bronnen om verdere praktische stappen mee te zetten. Het resultaat is een ‘levend document’, want kennis en vaardigheden voor een circulaire bouweconomie ontwikkelen zich snel.

Bekijk de onderwijshandleiding

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

HakHak van Nispen tot Pannerden

 (030) 635 89 11
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Laatste nieuws

Onderzoek en ontwikkeling
01 feb 2023 door Tanne

Zijn algen dé oplossing voor een duurzame…

Onderzoek en ontwikkeling
31 mei 2022 door Hak

Onderzoek Tweede Kamer naar…

Onderzoek en ontwikkeling
21 feb 2022 door Ruth

Erkende interventie van het Eco-Schools…