Het vraagstuk
De provincie Overijssel wilde graag alle mensen uit de provincie betrekken bij de energietransitie. Niet alleen de bekende groepen en gezichten, maar ook de ‘unusual suspects’: bewoners, bedrijven en betrokkenen die je niet bereikt met de reguliere communicatiekanalen, maar wel nodig zijn om de ambities te realiseren. Om deze groep te betrekken hebben wij het project 'NEO on Tour' (Nieuwe Energie Overijssel) ontwikkeld en uitgevoerd.
Onze aanpak
'NEO on Tour' is een project waarbij in een aantal maanden diverse energiegesprekken zijn opgestart door de gehele provincie, ondersteunt met online en offline communicatie. Het doel van het project was om:
- Bewustwording te creëren bij inwoners van Overijssel over de energietransitie, met name bij de mensen die niet bereikt worden met reguliere communicatiekanalen.
- Input op te halen bij de inwoners van Overijssel voor het programma Nieuwe Energie Overijssel.
- Een toekomstbeeld te vormen van de energievoorziening in Overijssel na 2023.
Om de doelgroep te bereiken is aangesloten bij voor hen leuke, relevante en reeds georganiseerde evenementen. In de vorm van een roadshow bestaande uit een volledig elektrische bus vol met campagnematerialen en leuke activiteiten rondom het thema Nieuwe Energie, is NEO on Tour langs de verschillende regio’s van de provincie getrokken, waarbij zowel grotere steden als kleinere dorpen bezocht werden.
Het campagneteam ging proactief de gesprekken aan met de aanwezige inwoners. Daarbij is gebruik gemaakt van verschillende doe- en beleefactiviteiten om bewustwording te creëren. Denk bijvoorbeeld aan een fiets die elektriciteit opwekt waarmee je vervolgens zelf je eigen slagroom klopt.
De input voor het programma Nieuwe Energie Overijssel is onder andere opgehaald door vragen als ‘Hoe willen jullie geïnformeerd worden over...’ voor te leggen aan bewoners. Ook is er gebruik gemaakt van een magnetische panelen waarop mensen konden aangeven hoe zij de omgeving duurzaam zouden inrichten. Van zonnepanelen op daken bij grote industrieterrein tot biovergisters bij boerderijen.
Het resultaat
ijdens de gesprekken en activiteiten van NEO on Tour hoorden we veel uitspraken als “jeetje, dat kost een hoop moeite om alleen maar die mixer aan te drijven met een fiets” of “moet je nagaan, al die moeite is maar voor één apparaat, terwijl ik nog veel meer apparaten in de keuken heb staan”. Dit laat zien dat het daadwerkelijk laten ervaren van energiegebruik een effectieve aanpak is om mensen bewust te maken over de hoeveelheid energie die zij gebruiken. Tijdens NEO on Tour is met 1000 mensen gesproken over de energietransitie en de provincie. Alle input uit gesprekken, mindmaps en estafettevragen is gebundeld in een aantal thema’s.