Wil je als gemeente bewoners met energiearmoede blijvend helpen om hun energierekening omlaag te brengen? En wil je een regeling met persoonlijke aandacht, advies op maat en met de juiste ondersteuning die aansluit bij de wensen van de doelgroep? Wij kunnen je helpen met het opzetten en uitvoeren van een witgoedregeling op zo’n manier dat inwoners met energiearmoede er het meeste baat bij hebben. We werken inmiddels in meerdere gemeentes succesvol met een witgoedregeling om energiearmoede tegen te gaan.

Wat is een witgoedregeling?

Huishoudens krijgen een budget om een oud energieslurpend witgoedapparaat in huis te vervangen voor een nieuw energiezuinig witgoedapparaat, zoals een koelkast, vriezer of wasmachine.

Waarom een witgoedregeling voor huishoudens in energiearmoede?

Huishoudens in energiearmoede maken vaak gebruik van gekregen of tweedehands gekocht witgoed. Het nadeel is dat deze apparaten erg duur in gebruik zijn door hun hoge energieverbruik, in vergelijking met nieuwe apparaten.

Deze huishoudens hebben de ondersteuning van hun gemeente nodig omdat ze vaak niet de financiële middelen hebben om de oude apparaten zelf te vervangen. Een nieuw energiezuinig apparaat kopen is gewoonweg te duur. Daarnaast zorgt (energie)armoede voor stress en dit beïnvloedt gedrag, zoals het maken van beslissingen, vooruit kunnen plannen en dingen uitzoeken. Hierdoor blijft de energierekening relatief hoog en ontstaat er een vicieuze cirkel. Het vervangen van een apparaat zorgt voor een lager energieverbruik en daarmee voor meer financiële ruimte bij bewoners: elke euro die ze besparen, is er één die ze goed kunnen gebruiken.

“Ik vind dit een hele goede actie van de gemeente, bedankt!” – Johan

Onze aanpak

Om van een witgoedregeling een effectieve maatregel tegen energiearmoede te maken, zijn er een aantal uitgangspunten van waaruit we bij SME werken:

De witgoedregeling wordt gekoppeld aan een bezoek van een energiecoach

Door de witgoedregeling te koppelen aan een bespaargesprek met een energiecoach wordt er een grotere besparing gehaald dan dat er slechts een witgoedapparaat wordt geleverd. Bewoners krijgen door het bespaargesprek meer bewustwording en een handelingsperspectief om ook naast het nieuwe witgoed energiezuiniger gedrag te vertonen in huis. Hiermee voorkomen we dat er alleen een witgoedapparaat vervangen wordt, terwijl het gedrag van de bewoner hetzelfde blijft met als gevolg dat het energieverbruik minder afneemt dan mogelijk. Daarnaast helpt de energiecoach de bewoner met het ontvangen van de voucher én een keuze te maken uit het witgoed. Doordat de energiecoach bij bewoners thuis komt, heeft de coach de mogelijkheid om samen met de bewoner te kijken welk type en formaat koelkast/wasmachine/enz. de beste vervanging is. Dit is maatwerk en hiermee verlagen we de kans dat bewoners voor te grote apparaten kiezen die ze niet nodig hebben, waardoor hun mogelijke besparing lager uitvalt. Hierbij zien we dat bewoners in deze doelgroep veel baat hebben bij de fysieke hulp die zij krijgen bij het maken van deze keuzes.

“We hebben een fijn gesprek gehad met de coach, hij had ook heel veel geduld met mijn moeder!” – Julia

De bewoner kan een witgoedapparaat in zijn geheel kopen van de voucher

Binnen een witgoedregeling wil je de drempel zo laag mogelijk maken voor een bewoner om mee te doen. Daarom vinden we het belangrijk dat het witgoed volledig vergoed wordt. Deze doelgroep heeft vaak geen geld om zelf nog bij te leggen. En je bereikt hiermee de inwoners die het het hardst nodig hebben. Hierdoor is het vaak beter om de doelgroep wat te verkleinen, zodat er per inwoner meer budget beschikbaar is.

De witgoedregeling is bedoeld om energie te besparen

Bij het leveren van het nieuwe apparaat wordt het oude apparaat meegenomen. Dit voorkomt dat bewoners het oude apparaat in huis houden, waardoor de energierekening alsnog niet omlaag gaat.

We houden in communicatie rekening met het aanspreken van de doelgroep

De doelgroep is lastig te bereiken. Daarom werken we met communicatie op B1-niveau en zoveel mogelijk visuele communicatie. Indien mogelijk vertalen we de communicatie in andere talen.

We verlagen de keuzestress bij de doelgroep

Binnen deze doelgroep kunnen inwoners zitten die gebukt gaan onder veel stress, zoals geldzorgen, medische problemen en andere problematiek. Hierdoor hebben ze minder ruimte in hun hoofd om keuzes af te wegen. Door de keuze van de witgoedapparaten aan de voorkant overzichtelijk te houden, verlagen we keuzestress. De witgoedhandelaren kunnen een beperkt aantal modellen selecteren die binnen het bedrag van de voucher passen.

We werken zoveel mogelijk met fysiek en persoonlijk contact en zo min mogelijk digitaal

We zien dat deze doelgroep meer moeite heeft met digitalisering. Lang niet iedereen heeft een mailadres, een computer/smartphone of wifi thuis. Dit speelt zeker een grote rol bij inwoners op leeftijd. Daarom werken we waar mogelijk met lokale witgoedhandelaren waar bewoners fysiek naartoe kunnen. Inwoners kennen de winkel vaak al, ze kunnen de apparaten voor aanschaf fysiek zien en ze hebben persoonlijk contact met de winkelier. Een bijkomend voordeel is dat het geld dat met de regeling gemoeid is, lokaal besteed wordt.

Met deze uitgangspunten werkt SME samen met gemeentes aan effectieve en duurzame energiebesparing, waarbij bewoners worden geholpen om hun energierekening te verlagen.

“We hebben een goed gesprek gehad, ben blij dat de coach is gekomen.” – Mohammed

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

CocoCoco de Theije

 (030) 635 89 23
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.