Wij dragen bij aan de ontwikkeling van kennis rond concepten als de Whole School Approach en natuurinclusief onderwijs en aan de verspreiding van kennis uit wetenschap en praktijk via de kennisbank Bronnen voor NME.
Whole school approach (WSA)
Sinds de lancering van het Global Action Plan for ESD (Education for Sustainable Development) door UNESCO en in het nieuwe ‘ESD for 2030’ wordt internationaal een schoolbrede, integrale aanpak aanbevolen: een Whole School Approach (WSA) voor duurzame ontwikkeling. Deze benadering wordt inmiddels door meerdere organisaties en initiatieven in Nederland gebruikt, waaronder SME. Samen met collega-organisaties binnen de Coöperatie Leren voor Morgen ontwikkelden we een basisdocument over de Whole School Approach.
Bronnen voor NME
De website Bronnen voor NME is een online kennisbank voor professionals, vrijwilligers en studenten in het werkveld van natuur-en milieueducatie. Op deze website brengen we kennisdocumenten uit de wetenschap en praktijk bij elkaar in een overzichtelijke kennisbank en geven we een overzicht van beleidsontwikkeling in het werkveld van natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).
Toolkit Whole School Approach (WSA)
Samen met Corporatie Leren voor Morgen, Vereniging GDO, Duurzame Pabo en SPARK the movement werken we aan de WSA Toolkit: een verzameling van tools, informatie en praktijkvoorbeelden die onderwijsinstellingen helpt om concrete stappen te zetten in het proces naar een duurzame school.
Natuurinclusief onderwijs
Natuurinclusief onderwijs neemt het leven, samenleven en de wereld als vertrekpunt voor onderwijzen en leren. De ontwikkeling van een natuurinclusieve grondhouding in het onderwijs biedt vruchtbare grond voor een duurzame ontwikkeling in de samenleving. Wat natuurinclusief onderwijs is of kan zijn, is volop in ontwikkeling. Wij dragen bij aan de ontwikkeling van kennis hierover in de vorm van publicaties, podcasts, visualisaties en best practices.