Gemeenten en scholen staan voor de uitdaging om hun schoolgebouwen te verduurzamen. Het zorgen dat duurzaamheid een samenhangend en structureel onderdeel wordt van scholen en het onderwijs vraagt om een integrale aanpak: de Whole School Approach voor duurzame ontwikkeling.
Het vraagstuk
Hoe zorgen we ervoor dat duurzaamheid verankerd wordt in alle domeinen op school die van invloed zijn op het leren?
Onze aanpak
Wij werken aan het verduurzamen van scholen in Nederland. Dit doen wij samen met verschillende partijen. Het basisdocument van de Whole School Approach helpt scholen bij een integrale aanpak om duurzaamheid planmatig uit te voeren. Het gebruikte model van planmatige implementatie is gebaseerd op literatuur- en praktijkonderzoek en op ervaringen van Nederlandse scholen.
Het resultaat
De Whole School Approach voor duurzame ontwikkeling is een raamwerk dat scholen ondersteunt om onderwijs voor een duurzame toekomst vorm te geven, in samenspraak met alle belanghebbenden en geïnteresseerden in en rond de school. De WSA helpt om duurzaamheidsvraagstukken structureel en in samenhang in de schoolorganisatie te integreren. Deze samenhang is belangrijk, omdat de samenhang voor versterking zorgt. Wanneer leerlingen een les over afvalscheiding krijgen, maar vervolgens na de les geen afvalbakken voor plastic, papier, glas en restafval kunnen vinden in school, heeft het niet het gewenste effect.
Sinds de lancering van het Global Action Plan for ESD (Education for Sustainable Development) door UNESCO en in het nieuwe ‘ESD for 2030’ wordt internationaal een schoolbrede, integrale aanpak aanbevolen: een whole school approach (WSA) voor duurzame ontwikkeling. Deze benadering wordt inmiddels door meerdere organisaties en initiatieven in Nederland gebruikt.