Ter inspiratie delen we enkele successen en praktijkvoorbeelden van student-led initiatieven uit de Eco-Schools praktijk. Een kijkje in keuken van het Programma. Wat maakt onze aanpak uniek? Wat is het effect en de impact van Eco-Schools?
Eco-Schools
In Nederland werken ruim 170 scholen via het programma Eco-Schools aan duurzame ontwikkeling. Op deze scholen is iets bijzonders aan de hand, want de leerlingen zijn het epicentrum van een duurzame ontwikkeling op school. De energie en vastberadenheid die uitgaat van deze jongeren werkt enorm stimulerend en brengt ook docenten, schoolleiding, gemeenten, bedrijven en de families thuis in beweging.
Enthousiasme van leerlingen slaat over op boer en kerk
Het Eco-team van De Bosseschool uit Middelharnis pleit voor meer groen en natuur. “Ik ben bij het Eco-team gekomen omdat ik wilde dat het beter werd voor de natuur, want de opwarming van de aarde gaat ineens heel snel” zegt Tygo uit groep 6. Met een trotse glimlach van oor tot oor laten de kinderen het natuurvriendelijke schoolplein zien. Tegels werden ingewisseld voor een bloementuin en dit enthousiasme sloeg over op de naburige kerk. Zij wilden graag een stukje braakliggend terrein beschikbaar stellen om ook de langgekoesterde wens voor een schoolmoestuin in vervulling te brengen. En daar was de lokale boer die in z’n spaarzame vrije uurtjes graag met de kinderen aan slag wilde om van de moestuin een succes te maken. En dat is gelukt. Het is oogsttijd. Overal krioelen kinderen door elkaar om de groenten van hun eigen moestuintje te oogsten. “meneer, kijk eens wat een grote ui!” Met twinkelende ogen geeft de boer antwoord op de vraag, wat hem nu motiveert om de school te helpen: “Je ziet het: de kinderen zijn enthousiast, dan wil je niet achterblijven. Het gaat over hun toekomst”
Eco-Schools creëert urgentie en commitment aan duurzaamheid
Je committeert je voor de lange termijn aan een programma en door tussentijdse audits en begeleiding blijf je bezig. Veronica (Eco-team lid van de Rotterdam International Secondary School): “It’s our environment to look after it, don’t destroy it”
Van een schoolleider horen we: Soms zijn er ook tegenslagen, want door dat je met de school voor Eco-Schools kiest heb je een continue herinnering dat je moet doen waar je voor staat. Als er een tegenslag is dan probeer je het anders of maak je het kleiner. En achteraf na een paar jaar zie ik wat het effect is. Leerling Emma verlaat groep 8 met een missie: haar middelbare school ook duurzamer maken. Dat onze leerlingen zo bevlogen de samenleving in gaan maakt Eco-Schools waardevol voor mij.
Docent als transformator
Schoolleiders geven aan: Trots op de power van de docenten in het Eco-team die super verbinders zijn, steengoed weten hoe ze ouders en lokale organisaties erbij kunnen betrekken en hoe ze de support van gemeenten krijgen. Daarmee zijn ze van onderaf changemakers.
Effectief samenwerken van klaslokaal tot gemeente
Begeleiders geven aan: Gemeenten denken vanuit hun eigen kaders in lange overleggen maar niet vanuit het idee: dit zijn onze jongeren en wat vinden zij belangrijk. Denken vanuit de praktijk ipv doen vanuit de praktijk. Eco-Schools zorgt voor korte lijntjes horizontaal en verticaal en zo kom je in een opwaartse spiraal met elkaar.
Naast de grote zorgen die we met elkaar delen over klimaatverandering, brengen de acties vanuit jongeren zingeving en perspectief. Ouders gaan zich anders gedragen, helpen mee op school. Schoolleiding en facilitair investeren duurzaam in gebouw en aanschaf van spullen. Door kritische vragen en buiten de gebaande paden leren denken leren leerlingen veel over duurzaamheid en worden volwassenen positief uitgedaagd.
Ben ook een betrokkenouder of werk je bij de gemeente, ga met ons in gesprek.