De energieprijzen zijn enorm gestegen, waardoor energiearmoede een zeer actueel thema is geworden. Al in 2015 deden wij onderzoek naar energiearmoede in Amsterdam en stelde een aanvalsplan op. Energiearmoede is er al heel lang, maar de groep wordt mede door de stijgende energiekosten, steeds groter. Met de steun ‘aanpak energiearmoede kwetsbare huishoudens’ kan je als gemeente in 2022 bij voorkeur samen met de woningcorporaties op verschillende manieren deze huishoudens ondersteunen. Wij helpen je graag op weg!
Woningcorporaties cruciaal in de aanpak
Huishoudens waar energiearmoede speelt wonen veelal in slecht onderhouden woningen, woningen met een laag energielabel. Belangrijk feit is dat 75% van de energiearme huishoudens in een corporatiewoning woont. De huishoudens zijn uiteraard het meest gebaat bij een flinke renovatie van de woning en het liefst zonder een huurverhoging. Helaas is dit niet de realiteit. Woningcorporaties hebben over het algemeen lange termijn planningen voor het planmatig onderhoud. De woningen worden dan meestal in zijn geheel aangepakt en niet per maatregel, zoals een particulier eigenaar dat vaak doet. Het overgrote deel van de kwetsbare huishoudens zijn dus afhankelijk van de woningcorporatie of verhuurder. Dit vraagt om een goede samenwerking tussen de gemeente en woningcorporaties.
Wat wij voor jouw gemeente kunnen betekenen
Welke stappen kan je nu als gemeente zetten zonder dat je afhankelijk bent van vele anderen, waardoor trajecten sneller van de grond komen? Gericht aan de slag gaan in wijken waar energiearmoede speelt kan op verschillende manieren. Denk aan:
- Opleiden van energiecoaches uit de doelgroep.
- Installeren van kleine energiebesparende maatregelen door de doelgroep.
- Verbeteren van de sociale cohesie én kennis door het inzetten van een ludieke energiequiz of het geven van een workshop over energiebesparing.
- Witgoedregeling energiearmoede.
We maken bij de werving van activiteiten zoveel mogelijk gebruik van vertrouwenspersonen van de doelgroep om de drempel zoveel mogelijk te verlagen.
Onze aanpak
We starten de aanpak met een samenkomst van het fysieke én het sociale domein. De mensen van het sociale domein kennen de bewoners van kwetsbare huishoudens, weten wat ze nodig hebben, wat we van ze kunnen vragen én kennen de contactpersonen zodat zij door vertrouwde personen kunnen worden benaderd. Het kunnen vertrouwen op bekenden is extra belangrijk voor bewoners die zich in deze situatie bevinden.
Samen met deze contactpersoon maken we een aanbod van producten die de doelgroep helpen om kleine stappen te zetten en om grip te krijgen op de energierekening. We proberen daarbij zoveel mogelijk gebruik te maken van de doelgroep zelf: door de doelgroep, voor de doelgroep.
Wil je een keer samen brainstormen voor een mogelijke aanpak in jouw gemeente?