Afgelopen halfjaar volgden 15 NDE-centra het Whole School Approach leertraject. Hierin gingen de centra onder begeleiding van SME en GDO aan de slag met dit raamwerk voor duurzaam onderwijs. Al eerder schreven we over de start en de eerste inzichten van deze leergang. Het einde van het officiële leertraject is in zicht maar ook daarna loopt de uitwisseling tussen centra nog door. Hoe gebruiken centra deze kennis en inzichten over de WSA in hun dagelijkse werk en in het versterken van hun rol naar het onderwijs? We spreken Marieke Weishaupt (MEC Leiderdorp) en Marika Rath (NDE Gemeente Breda-Boerderij Wolfslaar).
Wat was voor jullie de reden om mee te doen aan dit leertraject?
Marieke: ‘’Het MEC is een logische plek als partner voor scholen waar duurzaamheid centraal staat. Onze positie en taakstelling binnen de gemeente, en onze ligging in de Sterrentuin en het park De Houtkamp (met kinderboerderij en heemtuin), maar ook de ruim 40 jaar ervaring met NME voor basisscholen in Leiderdorp geven ons een goede uitganspositie om met de WSA aan de slag te gaan. In “De Sterrentuin’ zit qua partners eigenlijk ook alles al bij elkaar: wij zitten er, maar ook een bibliotheek en verschillende culturele en maatschappelijke organisaties. Het is dus logisch om vanuit een integrale blik naar duurzaamheid te kijken en daarin samenwerking op te zoeken met elkaar. Dat is voor scholen ook fijn, dat zij vanuit eenheid zien wat er allemaal is en dat ze vanuit een samenwerking worden benaderd’’
Marika: ‘’Ik herken wat Marieke zegt. De vraag wordt vaak gesteld vanuit scholen om al het aanbod te kanaliseren. Juist door onze samenwerking vanuit de gemeente brengen we het volledige netwerk en aanbod in kaart. Dat is overzichtelijk en prettig voor de scholen. Ik hoopte dat de WSA daarin zou helpen.’’
En hoe is dat nu? Heeft de WSA dit geboden? En hoe gebruiken jullie het vervolgens?
Marika: ‘’Ik vond het traject inhoudelijk best pittig klinken, maar het heeft zeker geholpen. Ik merk dat ik de WSA nu veel als intern kader in m’n achterhoofd houd wanneer ik scholen spreek. Ik bespreek de WSA dus nog niet letterlijk met ze, maar het helpt zeker om in kaart te brengen wat de school al doet en waar kansen liggen. Ik help ze door te kijken hoe duurzaamheid wellicht al in hun visie zit, en wat ze al doen in bijvoorbeeld het curriculum. Door de kennis van de WSA kan ik kritischere vragen stellen en hebben we een ander soort gesprek’’.
Marieke: ‘’Dat laatste merk ik ook in gesprekken met collega’s. Ik ga zelf niet direct richting de scholen, dat doen vooral mijn collega’s. Dus met hen heb ik ook gesprekken over de WSA en ik probeer ze ook mee te geven dat met de WSA je een ander soort gesprek voert. Het is mooi om te zien dat die zaadjes nu langzaam beginnen te bloeien!
Daarnaast zie ik dat het ook voor ander werk van een NDE centrum nuttig is de WSA te gebruiken. Zo heb ik onze organisatie in kaart gebracht als een WSA model met bloembladen. Ook voor beleidsmatig werk gebruik ik de WSA. Bijvoorbeeld in gesprek met de wethouder om inzichtelijk te maken wat voor verschillende dingen het centrum al doet aan educatie, communicatie en participatie over duurzaamheid voor al onze doelgroepen. ’’
In de naschoolse programma's Rijke Schooldag en Ontdek je Talent zijn de 'groene gastdocenten’ van de Wolfslaar actief, deze bieden een mooie ingang om het gesprek over NDE onder schooltijd te stimuleren
Kunnen jullie een concreet voorbeeld noemen?
Marika: ‘’Ik merk dat ik wanneer ik op bezoek bij een school ga me veel beter kan voorbereiden. Bijvoorbeeld wanneer de vraag voor een groen schoolplein bij mij komt te liggen. Van tevoren check ik al de verschillende aspecten van de WSA en bekijk ik wat ze hiermee doen. Ik kan hierdoor de kansen van tevoren al zien. Sommige scholen maken bijvoorbeeld de keus om meer op sport of cultuur in te zetten dan op groen. Met de WSA help ik ze om de kansen te zien die er liggen in andere duurzame thema’s, en help ik ze om stapsgewijs te kijken hoe ze daar kunnen komen. Zo’n groen schoolplein is dan een mooie aanleiding om de WSA te gebruiken.’’
Marieke: ‘’Vanuit het NDE centrum helpen wij scholen om te zien dat zij op hun eigen manier met duurzaamheid bezig kunnen. Ze zien soms voorbeelden van scholen die zichzelf als een groene school profileren, maar besteden zelf bijvoorbeeld veel aandacht aan sport. De eerste gedachte is op dat moment: zo willen wij het niet doen, want dan raakt het aan onze identiteit als school. Dat is jammer, want het gaat heel goed samen. Dat gesprek gaan we met ze aan: als school kan je zowel jouw eigen specialiteit hebben én aan duurzaamheid werken. In veel gevallen past het juist goed bij elkaar en het hoeft elkaar helemaal niet te bijten.’’
Hoe reageren scholen hierop?
Marika: ‘’Voor scholen is het heel prettig om te merken dat het werken aan duurzaamheid het in stapjes mag. Het geeft rust om onderscheid te maken tussen de verschillende dimensies zoals curriculum en schoolomgeving waar ze op in kunnen zetten. Zij zijn zich ook lang niet altijd bewust van de verschillende dingen die ze al doen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Dit samen in kaart brengen en hierdoor te kijken wat de volgende stappen kunnen zijn, geeft rust en een plan van aanpak!’’
Jullie doen dit niet alleen als twee centra, maar liefst 15 NDE centra doen mee in het WSA leertraject. Hoe was en is het om dit samen te doen?
Marieke: ‘’Binnen de groep wisselen we veel kennis en ideeën uit, dat is zeer nuttig. Het heeft ook tot nieuwe samenwerkingen geleid. Zo kijken we nu of we kunnen samenwerken met Maastricht en hebben we al een fijne samenwerking met jullie bij SME en GDO om leerlijnen over de grote thema’s te ontwikkelen. We willen namelijk allemaal graag een langdurige leerlijn, zodat het voor een bepaalde tijd vaststaat, zo krijgt het aanbod samenhang en onderbouwing. Ook kunnen in theorie alle centra in Nederland bij wijze van spreken hun eigen actuele en lokale aanbod ontwikkelen langs de gezamenlijke leerlijn en zo werken aan dezelfde doelen. Het is prettig om vanuit die samenwerking hieraan te werken want iedereen kijkt weer net anders naar het werk dat we doen’’
Marika: ‘’Elk centrum heeft haar eigen geschiedenis en kracht. Maar in dit leertraject hebben we een gezamenlijk startpunt. We geloven allemaal in de WSA en willen ermee aan de slag. Dat motiveert en zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat we veel praktische dingen uitwisselen.’’
Zijn er nog andere inzichten die jullie willen delen rondom de WSA?
Marieke: ‘’Ik denk dat het goed is dat elk centrum op een eigen manier met de WSA bezig is. Want niet elk centrum kan ook hetzelfde te doen. Het is juist goed als centra aansluiten bij hun eigen lokale mogelijkheden en specialisaties.’’
Marika: ‘’We weten door dit traject dus wel beter wie waarmee bezig is. Hierdoor kunnen we ook scholen doorverwijzen: als wij het niet doen, dan weten we wie het wél doet!’’
Marieke: ‘’Precies, op die manier gedragen we ons als partners in een groter landelijk netwerk. Ik vind het belangrijk dat we ons daar bewust van zijn. Iedereen heeft daarin diens eigen rol.’’
Marika: ‘’Daarnaast merk ik voor mij persoonlijk dat het rust heeft gebracht in de veelheid van thema’s en aanbod.’’
Marieke: ‘’Voor mijzelf merk ik dat met name de integrale blik mij enorm veel heeft gebracht. Die ‘mindset van de WSA’ zoals ik het maar even noem, vind ik ontzettend interessant en gebruik ik ook voor andere dingen in mijn werk!’’
Benieuwd naar deze centra? Lees hier meer over MEC Leiderdorp en Boerderij Wolfslaar en hun aanbod. Geïnteresseerd in de WSA? Bekijk dan vooral onze eerdere artikelen of neem contact op!