Momenteel loopt er een grootschalig landelijk onderzoek in opdracht van de Tweede Kamer naar duurzaamheid in het onderwijs. SME is mede-uitvoerder van dit onderzoek en verzorgt de enquête en focusgroepen. Onderzoeker Anne Remmerswaal van SME vertelt: ‘Het is een unieke kans om waardevolle inzichten en ervaringen van schoolleiders en docenten terug te koppelen naar de Tweede Kamer.’
Aanleiding
In 2014 vroegen jongeren de Tweede Kamer om in het onderwijs meer aandacht te geven aan duurzaamheid. Nu, 8 jaar later, heeft de Tweede Kamer gevraagd om te onderzoeken wat op dit moment de stand van zaken is en wat er nodig is voor onderwijs over duurzaamheid in de toekomst.
Een goed beeld krijgen van de situatie
De aandacht voor duurzaamheid groeit heel erg, maar zien we dat in het onderwijs ook al terug? ‘Uniek is dat het momentopname is, waarmee we kijken hoe het nu is en vergelijken met 8 jaar geleden en waarmee we straks in de toekomst straks weer terug kunnen kijken,’ vertelt onderzoeker Anne Remmerswaal van SME.
Over het onderzoek
‘We onderzoeken zowel de stand van zaken als de behoefte aan ondersteuning van scholen, op alle aspecten van de Whole School Approach. Dit doen we via een kwantitatief en kwalitatief deel.
- In de enquête brengen we in kaart wat een grote groep docenten en schoolleiders op dit moment ervaart en nodig heeft in de toekomst. We kijken hoe het er in breder perspectief voor staat in Nederland.
- In het kwalitatieve deel gaan we diepgaander in gesprek met schoolleiders en docenten. Deze combinatie geeft ons de kans, om het vraagstuk van alle kanten te belichten en meerdere perspectieven mee te nemen,’ beschrijft Anne Remmerswaal.
De doelgroep is leraren en schoolleiders in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Lees meer over het onderzoek: onderzoek stand van zaken duurzaamheid in het po en vo.
Groepsgesprekken zorgen voor diepgang
‘Via de focusgroepen willen we met goede aanbevelingen komen richting de Tweede Kamer. Ook brengen we handvatten in kaart voor iedereen die zich inzet voor meer duurzaamheid in het onderwijs. We kijken steeds naar twee perspectieven: naar het individu en naar de schoolorganisatie. Inzicht in de behoeftes is super belangrijk om scholen beter te ondersteunen.’
De kracht van samenwerken
‘Het is enorm fijn om te merken dat een groot aantal organisaties, waaronder Natuur- en milieueducatiecentra en de VO-raad, meewerken aan de verspreiding van dit onderzoek,’ vertelt onderzoeker Ruth Pasternak van SME. ‘Lokale organisaties hebben het beste contact met scholen en weten hoe ze hen kunnen bereiken. Met de inzet van NME-centra, vrijwilligers en het netwerk wisten we eerder al een hele hoge respons op enquêtes te bereiken.’
Ook meedoen aan dit onderzoek?
Schoolleiders en docenten kunnen zich aanmelden voor de online focusgroepen op 14 en 16 juni. Uiterlijk zondag 19 juni kunnen zij de enquête invullen:
Scholen maken kans op de prijzen van Global Exploration: een workshop over de Sustainable Development Goals voor 1 klas, t.w.v. €500,- of een Global Duurzaamheidsdag voor 3 klassen, t.w.v. €1200,-
Ook aan de slag met onderzoek?
Mocht je nog meer willen weten, aanvullingen of suggesties hebben, of wil je sparren over een onderzoeksvraag van je eigen organisatie? We spreken je graag!