header projecten

Eind 2019 konden gemeenten een subsidieaanvraag indienen voor de Regeling Reductie Energiegebruik, bedoeld om woningeigenaren te stimuleren om energie te besparen. De loopduur van de RRE is inmiddels verlengd tot 31 december 2021, maar de opvolger heeft zich ook al aangediend: de RREW (Regeling Reductie Energiegebruik Woningen). Dit geeft gemeenten een mooie kans om ook huurders te ondersteunen met energiebesparing. Maar zelfs als je geld tot je beschikking hebt om huurders en eigenaar-bewoners te helpen met energiebesparing, is het niet altijd eenvoudig om hen te bereiken. Hoe los je dit op? Hoe zorg je ervoor dat zij gemotiveerd raken om hun huis te verduurzamen?

Ik wil meer weten

Effectief vanaf het begin van de campagne

Wij hebben in 2020 diverse gemeenten ondersteund bij RRE-trajecten. Veel gemeenten kozen ervoor om met het subsidiegeld vouchers beschikbaar te stellen voor bewoners om te besteden aan kleine energiebesparende maatregelen, zoals radiatorfolie of ledlampen. Dit was een prima idee, want een groot deel van de subsidie moet rechtstreeks bij de bewoner terechtkomen. Bij de RRE-regeling merkten we echter dat veel gemeenten bleven zitten met vouchers. Bewoners wisten de weg niet te vinden naar het gratis geld dat door de gemeente beschikbaar werd gesteld. Pas toen de campagnes (en dus de regelingen) bij diverse gemeenten tegen het einde liepen, gingen de vouchers vaak toch nog als warme broodjes over de toonbank. Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw activiteiten en inspanningen vanaf het begin van de RREW goed gevonden worden door de specifieke doelgroep. 

Best practices

Graag delen wij onze best practises voor het motiveren van het gewenste gedrag van eigenaar-bewoners en huurders, namelijk het gebruik maken van de RREW-subsidie van jouw gemeente.

1. Deadlines

Deadlines geven mensen een extra zetje. Zorg daarom voor meerdere deadlines binnen je campagne om energiebesparing onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld door inkoopacties voor bepaalde producten.

2. Mond-tot-mond reclame

In een aantal gemeenten gingen de acties lopen doordat het nieuws over de vouchers gedeeld werd binnen informele netwerken, zoals in buurt WhatsApp-groepen, door ouders van een schoolklas en binnen de sportvereniging. Naast het feit dat mensen iets makkelijker aannemen van een bekende, wordt een gedragsverandering makkelijker wanneer ze het samen met anderen doen. Betrokken medewerkers binnen de gemeente kunnen dit stimuleren door hun persoonlijke netwerken in te zetten en hun collega’s te vragen hetzelfde te doen.

3. Wortels in de wijk

Communiceer niet alleen via de officiële kanalen van de gemeente. Zoek samenwerking op met collega’s binnen de gemeente-organisatie of partners, die wortels hebben in de wijken. Denk aan wijkteams, woningcorporaties, energiecoöperaties en de Voedselbank (pak meteen energiearmoede aan). Zo kun je bijvoorbeeld een workshop energiebesparing organiseren in een buurthuis om in te spelen op een doelgroep die te maken heeft met energiearmoede. Dit kost veel inzet van de medewerkers van de gemeente, maar zorgt voor een veel groter bereik dan alleen het communiceren via berichten op Facebook.

4. Energiecoaches met een cadeautje

Al eens van energiecoaches gehoord? Energiecoaches geven bewoners energieadvies. Zij kunnen op een praktische manier het besparen van energie in kleine stapjes aan de bewoner uitleggen. Wij trainen en begeleiden energiecoaches door heel Nederland. We merken dat het bezoek van een coach nog positiever ervaren wordt, wanneer de coach een klein cadeautje meebrengt voor de bewoner. Zo mochten de coaches van één gemeente weerstationnetjes meenemen voor hun klanten. Daarop staat de tijd, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Dan kunnen de coaches meteen het belang van ventileren uitleggen!

5. Reserveer vouchers voor speciale doelgroepen

Heb je gekozen voor het inzetten van vouchers? Als je inzet op het bereiken van specifieke doelgroepen, zoals huurders van corporaties, dan is het slim om batches van de voucher beschikbaar te houden voor deze doelgroepen. Zo zorg je dat het geld gaat naar bewoners die er het meeste baat bij hebben. Zeker als je deze aanpak combineert met de inzet van energiecoaches en samenwerkt met professionals in de wijk, dan versterken deze tips elkaar.

Advies nodig?

Benieuwd hoe wij jouw gemeente kunnen helpen bij de uitvoering van de RREW-regeling? 

Ik neem contact op

 

Meer weten?

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

LisaLisa Kouwenberg

 (030) 635 89 01
 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.